Прочетен: 1049 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 25.04.2011 01:36
В ДРЕВНОСТТА
Никой не знае кога се е появил такъв тип пътища. Историците твърдят, че още в древен Вавилон били правени специални каменни улеи за превозване на много тежки товари. А дървените греди поставени под блоковете на египетските пирамиди са праобразът на сегашните коловози.
На 13 ноември 1767 г. потеглил първият конски впряг от каруци, търкалящи се върху чугунени релси и този ден се смята за рожденната дата на железният път.
За щастие в света винаги е имало достатъчно предприемчиви хора, които с много труд и настоятелство са държали на своите изобретения, един от тях е английският механик Томас Севари, който изобретил внушителна по своите размери машина за изпомпване на водата от големи дълбочини. Тази машина става много популярна и всеки, който имал нужда от нея си я купувал. Такава машина си купил и цар Петър Първи за фонтаните на Лятната градина в Петербург. По-късно Джеймс Уат от шотландия подобрява изобретението на Севари и създава първия универсален парен двигател, с който започва ерата на промишлената революция. След изобретението на Уат започва ерата на автомобила. първият, който се заел да конструира парен двигател за кола е инжинера Уилям Мърдок. Бащата на парният локомотив е Джордж Стивънсън . Той основава първата фабрика за производство на локомотиви и първия научно-технически център по железопътен транспорт. тези изобретения са основата на много други и много отделни страни започват собствено локомотивостроене.
Първи стъпки в тази индустрия прави могъщата Турска империя в средата на миналия век - стенещи под османското иго народи, мрак и безпросветност, хайдушки чети, въстания и борба за свобода. Тези, които учели в чужбина когато се завръщали в родината си разказвали, че там имало огнени машини, които теглят каруци с товари и хора по-бързо и от конски бяг, и представяте ли си - горят въглища и вървят по железни пътища. Тази мълва бързо се разпостранила и принудила съвета на Висшите държавни ръководители да решат, че Турция трябва да е в крак с Европа. Пускат се в ход тайни преговори, подкупи, заплахи. Решено било да се прокарат железни пътища м/у Цариград и Белград, между Одрин и Провадия през Бургас и по отсечката Варна - Русчук. Започват преговори и се предлагат разни условия, които да привлекат строители на тази железница. Дават се 99 години на този, който построи тази железница, после 99 години да я управлява - нещо като концесия. Явяват се няколко английски и български сдружения , които представят свои проекти, но турците не вярвали на българите и се отнесли с пренебрежение към тях, англичаните пък нямали достатъчно пари за тези проекти затова спечелват, Румъния Франция и Австрия.
В 1860 г. е завършена първата ЖП линия в Европейска Турция Черна вода - Кюстенджа. Четири години по-късно се прави първата копка за жп за линията Русе -Варна, две години по-късно пътят е готов. България се сдобива с железница 40 години по-късно заради османското иго.
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. kvg55
5. wonder
6. planinitenabulgaria
7. varg1
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. deathmetalverses
12. getmans1
13. samvoin
14. mamkamu
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata