Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Архив
Постинг
14.10.2011 07:59 - ДРЕВНИ ЦИВИЛИЗАЦИИ - част 23
Автор: dalida Категория: История   
Прочетен: 17525 Коментари: 17 Гласове:
24


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
                                     ИЗГУБЕНИТЕ    СВЕТОВЕ

          Хроники за древната столица на Багратидите - град Ани, за арменците,за българите и византийците, за  Ани - градът, който засенчи по красота Константинопол

image

Древната столица на Багратидитеизгубеният за света съперник на Константинопол - изчезва в ничията земя между Турция и Армения, която в края на IX век е засенчвала с великолепието си Константинопол, Кайро и Багдад. Летописците я наричат “града с 1001 църкви”.  


Хиляда години по-рано столицата на арменското царство, обхващащо територията на днешна Армения, части от Иран и източна Турция, е същински средновековен метрополис. Неговите “1001 църкви” са технически и архитектурен авангард за епохата си. Богатството и великолепието му привличат все повече жители и към края на Х в. там живеят около 100 000 души.

Превърнат в столица от Ашот Трети, Ани постига върха на славата си при Багратидите – арменската династия, която се обявява за потомствена на цар Соломон и Давид. Кулминацията е при управлението на Гагик Първи (989 – 1020).

През 1045 градът, кръстен на богинята Анахид (арменския аналог на Афродита), попада във владение на Византия, а само 20 години по-късно го превземат селюките. Те почти столетие се сражават за управлението на Ани с грузинците и когато през 1239 г. нападат монголците, те откриват, че началото на края е сложено.



Вече бледа сянка на някогашния великолепен метрополис, , Ани е напуснат от по-голямата част от жителите си и окончателно разрушен от земетресение през 1319 г. Монголците, които не притежават градска култура, никога не го възстановяват.

След XIV в. руините остават загубени за човечеството чак до ново време. Земетресения, вандализъм, опити за културно прочистване, аматьорски разкопки и реставрация, и най-проста небрежност добавят своя дял в постепенното унищожаване на малобройните останки.


Сега от великолепния град са останали няколко полуразрушени храма, части от замък и съборен в средата мост. Някогашната двойна крепостна стена ту се издига нагоре и кулминира в разнообразни по форма и височина кули, то се спуска надолу, като на места напълно се разтваря във високата трева.


           АРМЕНСКИТЕ  ПЛАНИНИ

Ереруйкската базилика -

Тя е построена в зората на християнския период на Армения,  и в зората  на християнството. На учените не е известно почти нищо от историята на зданието, намиращо се на запад от Мастара, недалеч от река Ахурян, в древното селище Ереруйк (сега тук е селцето Анипемза)..
Предполага се, че базиликата е построена с усилията на князете Камсаракан, владели този район през ІV – V век.


Забележителната трикорабна базилика е може би най-древната християнска църква в Армения, но в момента е в руини. Любопитното е, че през дългата си история тя почти не е била преустройствана. Издигната на внушителен стилобат, изграден от шест стъпала, тя е имала добре осветена зала, разделена на три нефа с два реда колони.

В древността базиликата е била оградена от крепостна стена, и както показват останките от редица съоръжения, тя е била доминанта на целия архитектурен комплекс, разположен на брега на голямо изкуствено езеро.

Ако човек се изкачи няколко километра на север от село  Анипемза, ще може да види с просто око развалините от древната столица на Багратидите – град Ани, една от 12-те столици на Армения (днес в Турция). Катедралният събор в Ани на времето е бил най.значителното култово съоръжение в Арменските планини, но днес и той е в развалини.


Загадките на Ереруйкската базилика



Историците все още нямат отговор на редица въпроси, свързани с тази църква. Кога точно е била построена? Понятието «раннохристиянски период» е твърде разтегливо–в Армения така се характеризира времевият отрязък от късната античност, когато местните започнали да приемат християнството (от началото на IV век), чак до «златния век » на християнството в Армения (до VII век).

Ереруйкската базилика е изградена от чисто издялани големи камъни от червеникав туф върху мощен стилобат от шест стъпала. Удължената просторна зала е разделена на три нефа с три чифта пилони.

Като композиция, а и по някои детайли (например, формата на прозорците) Ереруйкската базилика напомня трикорабните базилики в Сирия. Това сходство може да се обясни с тесните културни и религиозни връзки между Армения и Сирия през IV-V в.

ЗАГАДКИТЕ

От запазените останки е видно, че освен трите кораба и платформата от шест стъпала, върху които е стъпила базиликата е имало и четири ъглови стаи, както и два портика. Но, за какво са служили, учените досега  нямат отговор.

Каква е била формата на покрива на базиликата? Повлияна ли е била в някаква степен от раннохристиянското сирийско изкуство?  Покривът е разрушен, това което е останало от него нищо не говори.



Вътре базиликата има следното разположение

западната част са двуетажните стаи, в източната, към апсидата са прилепени параклиси. Параклисите и стаите се издават силно на северната и южната фасада, като между тях има сводести галерии. На запад има галерия-притвор с три свода, (резултат на преустройство), при което е бил унищожен фронтонът на западния вход.

На строгите фасади се открояват прозорците. Капителите и базите на пиластрите, архитравите на входовете са украсени с геометрични орнаменти – шестпластни розетки, вписани в кръг с равнокрили кръстове.

Любопитно е сравнението, което е направено на времето от съветски учени между Ереруйкската базилика и българската базилика близо до Варна, в местността Джанавар тепе. Според авторите на изследването формата на базиликата в Джанавар-тепе няма нищо общо с архитектурата на Константинополската школа, нито с архитектурата, позната в Гърция и Мала Азия. Плановата композиция на храма с доминиращи в обема му силно издадени ъглови помещения  в основата си е типична за ранносредновековните храмове в Сирия и особено в Армения, като за пример се дава базиликата в Ереруйк. Доколкото  е известно     все още никой не е сравнявал арменските или сирийските базилики със „Св. София“, най-старата християнска, трикорабна базилика в България, която също се отнася към V век.

Първото хилядолетие преди Новата Ера.

“Българите бяха многоброен народ, по-многочислен от пясъка в морето” казва през Х век хазарския Каган Йосиф. “Името “Българин” означава “мъдар, знаещ човек”, отбелязва арабският пътешественик Абу Хамид Ал Алдалуси, посетил на два пъти Велики Болгар, в 1135 г. –1136 г. и в 1150 г. Древният персийски поет Насири Хусрау казва в стих: “О, боже благий. Ти не трябваше да сътвориш в такова съвършенство устните и зъбите на тия чаровни българки, които са блестящи като луната”.  Арменските пътешественици от XVII век Хугас Инджеджиян и Степано Кювер уверяват, че “Българите са силен и непреклонен народ, който никога не се е страхувал от смъртта…Те са доброжелателни към своите приятели и зли към враговете си, безкрайно гостоприемни и обичат да живеят в мир и сговор със съседите си".
Българите са регистрирани с това си име върху картата на Средна Азия още през Първото хилядолетие преди Новата Ера.  Племената и народите от така нареченото Велико Преселение, стремящи се да създадат подобия на материалната и духовната култура на старите държави, изчезват, докато подходът на българите е целенасочен към създаването на държава, която не имитира робовладелските гръко-римски държави. В “Именник на българските канове” има пасаж, в който се посочва, че българската държавност на европейска територия е съществувала 515 години преди преминаването на Дунава от Аспаруховите Българи (680 г.).............................


Бачковския манастир
През VIII век, по време на селските вълнения в България, византийците изселват много българи от родните им места към територията на историческа Армения. През IX век арменци-павликяни са принудени да напуснат родината си и се настанявет по бълтарските земи. А в Х век Василий II пожела да прехвърли през своето царство арменския народ в Македония против българите, за да възстанови страната. И той ги пресели и засели в тази страна. В края на XIX и в началото на XX век хиляди арменци, прокудени от варварството на турците, намират топъл прием в България.

Византийските императори не само разселват българи и арменци, но провеждат и мероприятия по противопоставянето им, по изкривяване в полза на феодалната аристокрация на духа на православието, възприет дълбоко от двата народа. Такава е задачата, възложена на византийския пълководец Григорий Пакуриян, произхождащ от арменския род Артануджки Бакратиди (брат му е с арменското име Апас, а дарител на имота на манастира е негов роднина с арменското име - Вартан), който по вероизповедание е ХАЛКЕДОНИТ да се бори срещу АРМЕНЦИТЕ ПАВЛИКЯНИ, да ги направи халкедонити и да пресече тяхното участие в ОСВОБОДИТЕЛНОТО ДВИЖЕНИЕ НА БЪЛГАРИТЕ.

И именно затова построява Бачковския манастир, изработва лично манастирския устав на три езика арменски, грузински и гръцки, подписва се под устава саморъчно на арменски език, което е установено от френският историк Луи Пети.

И така, да се върнем отново към темата - изгубената столица на Армения - Ани.

Арменският народ с основание може да бъде причислен към народите с библейска древност, който въпреки всички трудности и нещастия е преодолял времето и пространството.

 В своята земя – Арменското плато – древните арменци се установяват окончателно в края на VII век пр.Хр. върху развалините на Урартското царство. Но те, макар и съюзници на мидийците и вавилонците при превземането на столицата на Асирия град Ниневия, не успяват да съхранят независимостта си и Армения влиза в състава на Ахеменидска Персия. Походите на Александър Македонски на изток превръщат Армения в царство, зависимо от Селевкидите – наследниците на Александър в Близкия Изток, но за сметка на това тя влиза в кръга на онова културно-политическо явление, което учените след 2000 години ще нарекат “Елинистически свят”.

След разгрома на Селевкидите от Рим в началото на II век пр.Хр. Армения излиза на международната политическа сцена като самостоятелна единица и по времето на цар Тигран II (95–55 пр.Хр.), страната преживява един период на империализъм, на който никога не ще е писано да се повтори. Тогава Велика Армения (не само като историческо название) се простира от Каспийско море до планината Тавър в Мала Азия и до Палестина, запазва тези граници до
66 г сл.хр.Стратегическото местоположение на страната я превръща в постоянна ябълка на раздора между Рим и Партия, а по-късно между Византия и Персия.


Армения става първата страна в света, приела християнството като държавна религия. Ако с този акт арменците придобиват щит за своето оцеляване през вековете, то в 405 г. със създаването на арменската азбука от свети Месроп Маштоц те получават и броня, докато монголите не разрушават всичко и завладяват земите арменски.
Турците също присвояват арменски територии през ХVІ век, а през ХІХ век, руснаците се заселват трайно в арменска земя, руснаците, които от 1828 г. вече владеят късче от арменските земи под името “Ереванска губерния”.
По-късно тази територия се знае  като Арменска съветска социалистическа република.

И накрая да завършим с:

Например, историята на епископ Себеос (VII век) дава уникални сведения не само за Армения, но и за историята на Византия и на Арабския халифат, поради причината, че по това време византийската историческа книжнина се намира в силен упадък, а арабите чак след два века ще развият своята богата литература.

Арменските автори може и да не са така обстоятелствени в своите сведения за българите, каквито например са византийските, но те от своя страна са разполагали с информация, недостъпна или неизвестна на византийските писатели, и то за тъй слабо подплатения откъм извори предбалкански период от българската история.

 Нито Прокопий Кесарийски (той дори не познава българите под собственото им име), нито Менандър, нито Приск, нито Евагрий, нито Теофан Изповедник, нито патриарх Никифор регистрират българите около Кавказ още във II век сл. Хр., както прави това Мовсес Хоренаци, нито е в компетенцията им толкова точно да очертаят районите около Кавказ, населявани от българи, както прави това Ананиа Ширакаци , нито да спомене за водени от българи военни действия южно от Кавказ в 460 г., както прави това Йелише , нито пък могат да ни съобщят нещо за българските земи в Средна Азия, както това правят Ананиа Ширакаци и Вардан Аревелци .
И това е разбираемо, тъй като съседната с Кавказ Армения е била своеобразен християнски наблюдателен пост на прага на Средна Азия. По тази причина стойността на сведенията на арменските автори между V и XV век за предбалканската българска история не се измерва в количество, а в качество, тъй като по съдържателност те далеч надхвърлят ограниченото гръко-римско познание за народите на Изтока.

(Арменски истории от клуб "Знам и мога",2006 г)
още история : http://hayastan.ravenlabs.org/news.php?readmore=1055





Гласувай:
24


Вълнообразно


1. starwoman - Историята е
14.10.2011 08:43
като среща с Времето. Харесвам такива постинги.
цитирай
2. ezitura - Ани не е възтановена защото,военните са там
14.10.2011 09:04
По времето на Студената война, а и след това, руините на древния град попадат в зоната на голямо политическо напрежение. Три конфликта: със соцблока, с Армения и с кюрдските сепаратисти, водят до буквално запечатване на района в продължение на десетилетия.
цитирай
3. kozme - !
14.10.2011 09:08
A, арменските летописци са първите писали за Ани,Йегише и Хазар Перпеци. Те описват града като здрава крепост, построена на върха на хълм и притежание на династията на Камсараканите получава името си от арменския крепост-град и езически религиозен център Ани-Камак, разположен в Даранаги, Велика/Горна Армения
цитирай
4. kozme - А,колкото до българи живяли преди христа
14.10.2011 09:12
по тези места,има малко запазени данни,но са много точни и се покриват с географските понятия за онова време. Няма разминаване в дати,местности и народи обитавали тези ареали преди новата ера.
цитирай
5. анонимен - По време на управлението на Византия:
14.10.2011 09:19
От 1000 г. от н.е. част от Иверия е византийска област (тема) с център гр. Теодосиуполис (Карин), като впоследтствие се обединява с завладяното от Византия арменско княжество Ани (1045 г.) и образува византийска област, наричана също "Иверия — Армения" или "Иверия — Ани" с център град Ани. Тази византийска област, с преобладаващо арменско население, не се разпада даже след превзимането на град Ани (1064 г.) от селджуците – турци, обаче центърът ѝ се премества обратно в Теодосиуполис. По-късно, когато княжеството Карс е анексирано от Византия (1065 г.), то е присъединено към Иверия. Византийската област Иверия продължава да съществува даже след известната битка при Манзикерт (1071 г.) до 1074 г., когато град Карс се прехвърля по договореност от Византия на Грузия.
цитирай
6. анонимен - :)))
14.10.2011 09:21
Днес град Карс се намира в Турция. Руините на арменския град Ани се намират в турската област Карс в непосредствена близост с границата на Армения, т.е. византиската област Иверия в по-голямата си част се намира в Турция, докато територията на древна Иверия — предимно в Грузия (областите: Долна и Вътрешна Картли).
цитирай
7. djem - Пак турците ни замазват очите, а зад гърба ни.....
14.10.2011 09:37
своеволничат в античния град Ани. Там се намира древната арменска катедрала "Дева Мария", превърната от завоевателя - варварин Султан Алпарслан в джамия, която и досега носи името "Фетхийе".
цитирай
8. djem - По ТВ СКАТ имаше предаване по този случай:
14.10.2011 09:39
ето част от него:
28.09.2010a.
Религиозната и културната война между двете световни "цивилизации" набира скорост въпреки лицемерните опити за изграждане на измислени "Алианси и културни коридори". Напрежението кристализира след еднократните разрешения от турска страна за провеждане на църковни служби в гръцкия манастир "Сюмела" и в арменската църква "Акдамар". Предприетите от Анкара "отстъпки и жестове на добра воля", предназначени да парират критиките на ЕС за погазените религиозни права на малцинствата, бяха посрещнати "на нож" от крайните ислямисти и национал - шовинисти. Биячите от щурмовите отряди на неоосманските "кафяви ризи" поискаха реванш и подхванаха кампания за промяна на статута на музея "Света София" в Истанбул и за възстановяване на неговите функции като действаща джамия. От САЩ тръгнаха 200 православни гърци с намерението да влязат в музея и да отслужат християнска молитва, с което да напомнят на света, че Истанбул е Константинополис, а "Света София" - византийски православен храм. Турция доказа чрез своя посланик в Атина, че всяка "толерантност има граници, съобразени с приоритетите на държавната политика и позициите на исляма както в Турция, така и в чужбина".
цитирай
9. djem - И още....
14.10.2011 09:40
От Ани, едновременно с "възстановяването" на турското присъствие в отстъпените на враговете територии, което щяло да се случи в джамията, Бахчели ще обяви началото на предизборната кампания на ПНД предвид планираните за лятото на 2011г. редовни парламентарни избори. За отразяване на историческото събитие били поканени 10 азерски телевизии и по този начин Бахчели щял да убеди братята в Баку, че не са забравени и ако дойде на власт, ПНД ще ликвидира всички протоколи и договорки с Ереван, границата ще остане затворена и Азербайджан ще си получи обратно "окупираната територия Нагорни Карабах".
цитирай
10. marley - Голяма и величествена
14.10.2011 11:11
А изоставена така нелепо.Много от някогашните древни велики държави,териториите им днес да дадени на победителите във войните, независимо дали народа живеещ в тези земи е съгласен.

Това е още едно доказателство, че ПОЛИТИЦИТЕ се интересуват от НАРОДА само по време на избори, след това......глас в пустиня, оплакваш ли се-ставаш лош.
цитирай
11. andri - Велика България!
14.10.2011 11:21
Първото хилядолетие преди Новата Ера.

“Българите бяха многоброен народ, по-многочислен от пясъка в морето” казва през Х век хазарския Каган Йосиф. “Името “Българин” означава “мъдар, знаещ човек”, отбелязва арабският пътешественик Абу Хамид Ал Алдалуси, посетил на два пъти Велики Болгар, в 1135 г. –1136 г. и в 1150 г. Древният персийски поет Насири Хусрау казва в стих: “О, боже благий. Ти не трябваше да сътвориш в такова съвършенство устните и зъбите на тия чаровни българки, които са блестящи като луната”. Арменските пътешественици от XVII век Хугас Инджеджиян и Степано Кювер уверяват, че “Българите са силен и непреклонен народ, който никога не се е страхувал от смъртта…Те са доброжелателни към своите приятели и зли към враговете си, безкрайно гостоприемни и обичат да живеят в мир и сговор със съседите си".

и още нещо интересно -


Любопитно е сравнението, което е направено на времето от съветски учени между Ереруйкската базилика и българската базилика близо до Варна, в местността Джанавар тепе. Според авторите на изследването формата на базиликата в Джанавар-тепе няма нищо общо с архитектурата на Константинополската школа, нито с архитектурата, позната в Гърция и Мала Азия. Плановата композиция на храма с доминиращи в обема му силно издадени ъглови помещения в основата си е типична за ранносредновековните храмове в Сирия и особено в Армения, като за пример се дава базиликата в Ереруйк. Доколкото е известно все още никой не е сравнявал арменските или сирийските базилики със „Св. София“, най-старата християнска, трикорабна базилика в България, която също се отнася към V век.
цитирай
12. andri - Българите и сега са доста дружелюбен народ
14.10.2011 11:24
Не обичат кавгите и предпочитат да живеят в мир със съседите си.

Единствено политическите интриганти гонещи своите користни цели организират провокативни "мероприятия" които са изгодни единствено на тях самите, но не и на народа /простосмъртните/.
цитирай
13. golden - ****
14.10.2011 13:27
През VIII век, по време на селските вълнения в България, византийците изселват много българи от родните им места към територията на историческа Армения.
цитирай
14. golden - .....и не само византийците са ни изселвали от родината ни
14.10.2011 13:31
и римляните и османците и гърците, явно от древни времена не ни обичат и туй-то. Сега е още по-лошо.Не само ни мразят а ми и ни се подиграват, че сме уж най-бедната държава, а пък сме с най-много имоти и дебели банкови сметки.
цитирай
15. dalida - Здравей starwoman!
14.10.2011 16:29
И на мен ми харесват такива теми и това е основната причина да ги публикувам тук. Благодаря за коментара!
цитирай
16. анонимен - Античната летопис говори че:
15.10.2011 09:20
древните гърци / елините / наричали всички племена населяващи Балканите и дн.Мала Азия,племена които не били гърци и говорили неразбираемо ( откъси от "Илиада" го потвърждават), всички тези племена, гърците наричали ТРАКИ,т.е. ВАРВАРИ.В тази категория ВАРВАРИ влизали - ахейците, аварите - турци, тюрките - армени и прабългарите. Според историческите извори тези племена живеели до Х век на територията - Мала Азия и Източна Европа наричана така тогава. Балканския полуостров не бил още открит - т.е. не се използвало това име тогава.

ТАКА ЧЕ: ТРАКИ - това са: турци,армени,кюрди и прабългари - живяли на изток между Дунав, Карпатите, Кавказ и Олимп. Тези сведения влизат в Новата история на Обединена Европа, която ще се изучава в учебниците в бъдеще.
( lena - brena - actos)
цитирай
17. motsi - Много интересно!
19.10.2011 02:33
Досега се опитвах да разбера историята на народа си,а то се оказа,че не знам народността си.Чудя се как е възможно при наличието на такъв брой евнуси в миналото,за кратък период от еволюцията да достигнем 6 млрд.първобитно подобни екземпляра.Та ние се оказахме по опустошителен калпав вид,дори и от скакалците!Земята пъшка от мъдрите ни философски методи на използването и, но скоро ще ни изпрати там,от където все още не сме открили,как сме дошли на нея.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: dalida
Категория: Лайфстайл
Прочетен: 6156078
Постинги: 1101
Коментари: 4873
Гласове: 29446
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031