Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.03.2012 10:53 - БЪЛГАРИТЕ (37 ч)
Автор: dalida Категория: История   
Прочетен: 13376 Коментари: 17 Гласове:
24

Последна промяна: 16.08.2012 09:09

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
                                          БЪЛГАРИЯ  ПРЕЗ  СРЕДНОВЕКОВИЕТО
                                              ( от XV  до  XVII  век )



      Османците на Балканите и европейския политически свят


От средата на ХV в. историческите извори свидетелстват за дълбоки промени в живота на българското общество и в общественото съзнание на българите. Вероятно тогава става ясно, че средновековната българска държава си е отишла безвъзвратно. Българите се оказват плътно изолирани от европейския политически свят. Те трябва максимално да се приспособят към османската икономическа система и към имперския политически ред, за да съхранят своя живот и този на своите деца.



              Периодът от завоюването на българските земи до падането на Константинопол е време, в което османската държава е на етапа на своето изграждане. Началото на управлението на българските земи прилича повече на военна окупация. Властта по места се осъществява от военен управител. Той е натоварен с всички функции на местна власт и с помощта на малък гарнизон държи под контрол пътищата и селища в околността. Началото на административно устройство се открива при управлението на султан Мурад II (1421-1451 г.), но завършената административна организация е осъществена от султан Мехмед II след превземането на Константинопол в 1453 г.


Разделяне на българските земи:


В хода на османското завоевание земите, населени с българи, са разделени на осем санджака: Чирмен обхваща османските завоевания в Тракия през 60-те години на ХІV в., Силистра – в земите на Добруджанското деспотство, Никопол се простира в територията на Търновското царство. Видин припокрива Видинското царство, Кюстендил е върху владенията на Константин Драгаш и поречието на р. Струма, София – земите от Ихтиманско до Ниш, Охрид – най-югозападните български земи и Паша санджак – Беломорска Тракия, Родопите и Македония.

Централизацията е основна характеристика на османския управленски модел. Данъчните, съдебните и полицейските служби са независими една от друга и се подчиняват пряко на централната власт. От друга страна, султанските заповеди се получават и разпределят от съответния кадия, който е упълномощен да наблюдава за тяхното изпълнение. Местният кадия следи едновременно за спазването на нормите на Шериата и за изпълнението на султанските заповеди. Само той е администраторът, който може пряко да се обърне към централната власт.


Религия,  превилегии   и  общество:


              Мястото на всеки човек в османското общество се определя от религиозната му принадлежност. Използването на земята се основава на религиозни принципи, заложени в Шериата, но се регламентира и следи от светско законодателство (кануна). Всяко лично преместване става само със султанска заповед. В основата на османската икономика и вътрешна политика основно правило е запазването на доходите на държавното съкровище от земята и от всички останали приходоизточници.
Поданиците на султана са разделени на две основни социални категории: аскери (военни) и рая. В първата категория се включват само мюсюлманите, които получават заплата от държавното съкровище. Номинално за аскери се смятат и служителите на мюсюлманската религия. Това е една от отликите на османската социална структура в сравнение със структурата на другите средновековни общества. Тя характеризира Османската империя като военизирана държавна машина. Всички принадлежащи към категорията военни не плащат данъци.

Категорията рая включва -  производителното и данъчно обложеното население – мюсюлмани и християни. Различията в техния статут се подчертава чрез вида и броя на данъците. В тази категория освен мюсюлманските селяни са включени и всички българи, гърци, сърби и др. Основните задължения на раята са да произвежда и да плаща своите данъци и да изпълнява определени повинности. Данъците й се делят на две основни групи. В първата са вземанията в полза на държавното съкровище, а във втората – данъците в полза на местния спахия, владелец на тимар. Основната тенденция в данъчната система е утвърждаването на парични данъци и ограничаването на натуралните събирания.


Съществува и една трета група данъци, определени като извънредни задължения – т.нар. авариз-и дивание, налагани от централната власт, които не са свързани със статута на земята. Нужните суровини или готови изделия се изискват като общи количества и се разпределят в околните села от административния център. В началото към такива вземания се прибягва само в моменти на военно напрежение. Но след ХVІ в. те се превръщат в чести периодични задължения на раята. Този механизъм дава широки възможности за злоупотреби и ограбване на селяните. В резултат от неговото действие през ХVІ в. в градовете се появява групата на аяните. Те са местни бюрократи и данъчни служители, тимариоти, еничари, имащи право да носят оръжие.


Особено място в османския управленски модел заема т.нар. система кул (роб).


              Теоретично всички поданици се смятат за роби на султана. Но практиката има различни типове зависимости към владетеля, т.е. към централната власт. Системата кул включва хора, които имат привилегирован статут. Тя се формира от събираните чрез кръвния данък (девширме) и ислямизирани християнски момчета, които са организирани като бойци в еничарската пехота. От средата на ХV в. те са основният ресурс на висшите държавни служители в империята.

За всеки град се издават специални закони за пазарните такси, които са съобразени с регионалните особености на производство и потребление.  Стандартът, печалбата и качеството на видовете занаятчийски изделия също се регламентират от централната власт и се контролират от местната администрация.


Български занаяти и поминък:


              В българските градове се развиват множество занаяти, голямата част от които са свързани с обработката на метали, дърво, кожа, вълна и др. Именно чрез животновъдството и свързаните с него дейности българите успяват да намерят своя ниша в османската икономика. Постоянната нужда на османската армия от храни, дрехи и различни кожени изделия дава възможност на населението от полупланинските и подбалканските селища да се препитава предимно от животновъдство. Така се появява групата на притежателите на големи стада, свързани с османските пазари. Наричат се джелепкешани. От втората половина на ХVІ в., българите в тази категория започват бавно да натрупват значителни средства. Пример за това са планинските селища Котел, Копривщица, Панагюрище и др., чиито жители на основата на животновъдството, обработката и търговията с животински продукти се замогват. От техните среди излизат първите български чорбаджии.

В границите на един човешки живот икономическото замогване става видимо едва през XVIІ в., когато се появяват първите български търговци. Част от тях се утвърждава на пазарите в Трансилвания, Влашко  и Унгария. От това столетие Арбанаси, Мелник и Пловдив се оформят като типично търговски селища. Опирайки се на пролуки в светското законодателство, търговците постоянно се борят с тоталната намеса на държавата в икономиката. Българското присъствие на големите ежегодни панаири като Долянския  и Узунджовския става все по-голямо. В края на ХVІІ в. и началото на ХVІІІ в. много български градове като Пирот, Сливен, Свищов имат собствени панаири.


След XVII в. османската икономика е в постоянна криза.



Тоталният данъчен натиск, който трябва да компенсира паричния дефицит и инфлацията, силно ограничава частната инициатива. Своеволията на централната власт също задържат развитието на производството. Натрупаните свободни средства не влизат в стопанския оборот и остават при своите собственици във вид на “имане”.Участието на голям брой неверници в османското общество и в османската икономика налага допускането на множество компромиси в името на материалната издръжка на империята. Нейните светски интереси се сблъскват с идеологическата й платформа. В резултат правилата, по които се движи османското имперско общество, стават все по-неадекватни на действителността.
В общата атмосфера на несигурност в съзнанието на нейните немюсюлмански поданици, включително и сред българите, трайно се установява чувството на недоверие и неприязън към чуждата им държава.



източник:
"Османски нашествия в Европа през Средновековието"
"Османски пътешественик" от Евлия Челеби /  Евлия Челеби е един от висшите представители на османската интелигенция през ХVІІ в. Между 1640 г. и 1676 г. той предприема многобройни пътувания в обширните османски владения. Своите впечатления от видяното описва в голямото десеттомно съчинение “Книга за пътешествията”.




Гласувай:
24


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

1. dalida - Не си мислете, че българите лесно са се подчинили на османците
13.03.2012 11:22
Сложен комплекс от променливи условия и фактори обуславя методите и средствата на антиосманската съпротива на българите. Резултатите от техните освободителни действия и акции зависят от конкретните възможности не само на Балканите, но и от политическата конюнктура в един огромен ареал, обхващащ територии от Мала Азия, Средиземноморието, Централна и Източна Европа, т.е. земите на Османската империя и нейните съседи.
Лишаването на българското общество от политически и социални водачи и от институции, които могат да мобилизират големи маси хора, са главните препятствия, които пречат и забавят отхвърлянето на чуждата власт. Противодействията срещу нея обаче са постоянен компонент в живота на всяка българска генерация. Те се наблюдават в различни сфери на живота и се реализират чрез различни средства и методи. Още в първите десетилетия на османската власт те показват своя стремеж към възстановяване на изгубената си държава.
цитирай
2. dalida - Имало е съпротива,макар и малка от страна на българите
13.03.2012 11:25
През лятото на 1402 г. огромната армия на Баязид І Светкавицата (1389-1402) е напълно разгромена от войските на монголския хан Тимур ленг Тамерлан (1336-1405). В битката при Анкара Баязид І е пленен, а държавата му изпада в дълбока криза поради междуособна война на неговите синове. Българските земи стават арена на кръвопролитни сражения в продължение на повече от десет години.
След дълги преговори в 1403 г. Византия и нейните християнски съюзници подписват в Галиполи договор, по силата на който ромеите си връщат черноморските пристанища Месемврия и Анхиало. Срещу това османският принц Сюлейман получава владението на българските земи.

Други християнски политици от Европа търсят свои пътища, за да се възползват от кризата в османската държава. Оформя се втора антиосманска коалиция. Неин инициатор и организатор е унгарският крал Сигизмунд І (1378-1437). Под неговата егида в северозападния дял на полуострова през 1403-1404 г. обединяват своите сили влашкият воевода Мирчо Стари (1386-1418), сръбският деспот Георги Бранкович (1426-1456), босненският крал Остоя (1397-1404) и Константин, син на видинския цар Иван Срацимир. Тя води бойни действия на широк фронт от Сърбия до Добруджа. Между 1406 г. и 1408 г. крал Сигизмунд подновява опитите си за по-големи военни акции срещу османците. Европейската християнска съпротива срещу османците се направлява от католическа Унгария, която е най-пряко застрашена от тяхната разширяваща се експанзия.
цитирай
3. dalida - Първо противопоставяне на османците -
13.03.2012 11:27
първото антиосманско въстание на българите.

То е ръководено от престолонаследниците на Видинското и на Търновското царство – Константин, син на цар Иван Срацимир, и Фружин, син на цар Иван Шишман. Бедната изворова информация не дава възможност да се възстанови ходът на събитията и поддържа дълга дискусия върху множество въпроси. Спорна е самата година, в която то избухва. Едни автори твърдят, че това е станало в 1404 г., а други – в 1408 г. Неясен е и неговият обхват. То е ограничено в родовите владения на Константин по течението на р. Темска между Пирот и Ниш, или обхваща българското пространство от Силистра до р. Тимок.

Версиите са две:

Според едната версия през 1404 г. Мирчо Стари и видинският престолонаследник Константин, който след падането на Видинското царство намира убежище във Влашко, предприемат широко настъпление в Подунавието. Влашкият владетел успява да завладее част от Добруджа, а Константин завоюва териториите на Видинското царство. С унгарската армия на крал Сигизмунд се движи Шишмановият син Фружин. Изплашен от размаха на антиосманската коалиция, Сюлейман се отправя към областта Темска и смазва въстанието.
Според другата версия след успешното нахлуване на Мирчо Стари и на Константин е превзета Силистра, а през 1406 г. – цяла Добруджа. Въстаническите действия обхващат почти всички територии на Видинското и Търновското царство. Въпреки че Сюлейман превзема крепостта Темско край Пирот, въстанието не е потушено до 1417 г.
цитирай
4. golden - Заради несполучливите бунтове с/у турците,
13.03.2012 12:03
българите създават хайдутските дружини. В изворите пише: "Хайдутството е най-масовата и най-радикална българска реакция срещу османската власт. Хайдути се наричат бойците от унгарските гранични отряди. Те стават моделът, който всички балкански народи използват и в организацията, и в действията, и в названието на своите въоръжени дружини. Приема се, че първото известие за хайдути в българските земи е една приписка от 1454 г., която гласи: „1454 (година). В тази година Мехмед цар (Мехмед II) плени Радич, български войвода в София................”
цитирай
5. kozme - Първо търновско въстание
13.03.2012 12:07
Първото голямо събитие, свидетелстващо за това, че османците могат да бъдат разбити, е битката при Лепанто (Навпакт) на 7 октомври 1571 г.
цитирай
6. kozme - През 1592 г. избухва продължителна война...............
13.03.2012 12:08
През 1592 г. избухва продължителна война между Османската империя и Австрия, Трансилвания, Влашко и Молдова.
цитирай
7. kozme - Чипровско въстание
13.03.2012 12:09
Две години по-късно, в 1688 г., избухва Чипровското въстание. Неговата организация и подготовка са дело на българските католици и са пряко свързани с настъплението на австрийските войски в балканските територии. Въстанието има дълга подготовка, чието начало вероятно е поставено още през 70-те години на века. През м. август 1688 г. армията на император Леополд I обкръжава Белград.
цитирай
8. kozme - Карпошовото въстание избухва в 1689 г.
13.03.2012 12:11
Карпошовото въстание избухва в 1689 г., когато репресиите над българите от северозападните райони все още продължават. Настъплението и успешните акции на австрийските войски поддържат високо нивото на масовото напрежение. Във военните действия участват организирани или стихийно формирани български отряди. Георги Пеячевич с 600 бойци се бие при Ниш, Видин, Белоградчик и Берковица.
цитирай
9. kozme - и още:
13.03.2012 12:12
Още в хода на османското завоевание и през XV в. значителен брой българи се насочват към земите на север от Дунава. Преселват се в земите на княжествата Влашко и Молдова. В края на XVI в. по време на войната на Османската империя с Австрия и долнодунавските княжества множество българи преминават на север от Дунава. Българската емиграция във Влашко и Молдова оказва значително влияние върху културното развитие на тези княжества.
Компактни маси български изселници се установяват и в Трансилвания, където дълго време запазват своя език и народностно самосъзнание. Най-значителен брой и най-дълго запазили народностното си самосъзнание са участниците в Чипровското въстание. След погрома на въстанието много българи се спасяват в Южна Унгария, австрийските земи, Влашко. Някои се установяват в Седмиградско, Трансилвания и други места. Някои от тях се заселват в Банат.
цитирай
10. rouzy - Много българи са бягали от БЪлгария за да спасят живота си
14.03.2012 07:17
и преди и сега го правят.
Преди по време на турското робство, по време на войните - сега по време на бившите комунисти - пак спасяват кожата и живота си,за да осигурят по-добър живот и на своето поколение.

Няма нищо за чудене. Просто трябва да приемем ФАКТА, че миграцията е начин на живот и е била, и е, и ще бъде задължителна, за ОЦЕЛЯВАНЕТО НА ВИДОВЕТЕ.
цитирай
11. rouzy - Българите
14.03.2012 07:46
кой вярва на платени статистики? Някой си поръчва да се направи статистика или репортаж за нещо си и...плаща солидна сума. Е?!? Както и да го нагласят все ще е така, както иска този който плаща.

С преброяването на българите които живеят тук постоянно е същото.
Кой е ходил по родопските села и селища - там във високото до преброи хората?
Така че, нека не говорим и да не сравняваме колко са били българите по времето на комунизма - 50 -70 години на 20 век и колко са българите живеещи сега през 21 век.

ЗАЩОТО - винаги е имало миграции и винаги ще ги има - независимо от социалния живот.
цитирай
12. marley - Странното е,
14.03.2012 15:33
че нито мога да гласувам, ни да дам някакъв коментар.
Блогът сякаш е блокирал и свръзката с него е някъде на Марс, което създава доста трудности.

---------------------

Данъчната система:

днес сме нещо като рая, защото плащаме данъци срещу които нищо не получаваме. Работим на капиталистите за мижавите 350 лева,а плащаме осигуровки за 420 лв.
Стачки не вдигаме, защото няма кой да ни чуе.
Бунтове не правим, защото системата е същинска хиена.
На всичко отгоре държавната администрация ни се зъби, ако трябва да обясни нещо и т.н......

И,накрая - ако ония дебели вратове - министрите си гласуват високи заплати(вместо бонусите дето ги върнаха) бих искала и ПЕНСИИТЕ И МИНИМАЛНИТЕ ЗАПЛАТИ ДА СТАНАТ 500 ЛЕВА/МЕСЕЧНО.
цитирай
13. marley - Ох, най-после!
14.03.2012 15:35
След три неуспешни опита да кача коментар, най - накрая успях.
цитирай
14. atil - Хареса ми изложението, правдиво е. ...
17.03.2012 20:11
Хареса ми изложението ,правдиво е.Тук имаме стечение на обстоятелствата в определено историческо време,за да могат да се случат тези събития.Освен това една част от българските болярите заедно с хората си стават - османлии.Това също има значение и дава своето отражение..Дори престолонаследника на България - Александър, става мохамеданин и турски поземлен феодал в Източна Мала Азия.
Хайдутството започва от момента на турската окупация.Откъснати или разпилени части на военни дружини.Освен хайдути имаме тук и харамии.Тях безспорно ги е имало и преди да дойдат турците...И хайдутите и харамиите имат свое желязно неписано законодателство което до средата на 19 век се е спазвало абсолютно.Факта ,че имат "войвода"(войсковод) и байрактар също говори за военния произход на това съпротивително движение.Може да са водени по-късно от мотиви за лично отмъщение,но си осъществяват правосъдието организирани като малки военни мобилни части.До началото на 18 век(до кърджалийските времема,след които се променя структурата на империята),много от хайдушките дружини са били конни.
Това за Унгария не ме учудва, може и нашите граничари така да са се казвали и на практика да са станали първите "хайдути" и по тяхното название да е останало и до сега.Робин Хун е например английски хайдутин,но благородник.И сред нашите е имало, разбира се.
цитирай
15. atil - Без да искам съм написал Робин Хун. ...
18.03.2012 21:21
Без да искам съм написал Робин Хун.., но грешката може да се окаже вярна.Щом крал Артур се оказа сарматски българин..Сайта много зацикли, едва успях да пусна последния постинг а и с коментарите не става..?!Дано се оправи,вече ще вляза след два-три дена.
цитирай
16. dalida - Робин Худ,известен герой от легендите
19.03.2012 08:33
Робин Худ - hood на английски означава качулка, гангстер, хулиган; и, е герой от средновековни английски народни балади, който според легендата през 12-13 век се подвизава като разбойник в Шерудската гора, в близост до Нотингам. Образът на Робин Худ придобива световна популярност като защитник на бедните, който ограбвайки богатите благородници, раздава блага на бедните и те го считат за свой герой. Мотивът за Робин Худ и неговата дружина от разбойници е в основата на редица романи, пиеси, филми и други произведения.

------------------------------
Вчера блог.бг имаха профилактика на сървърите и на сайта, и беше почти невъзможно каквато и да е операция от наша страна. И аз се опитах да отговоря на коментарите, но така и не успях.

цитирай
17. dalida - Кой е РОБИН ХУД
19.03.2012 09:21
Знаете кой е Робин Худ – митичният разбойник-герой от средновековна Англия, който защитавал бедните и им давал парите, които обирал от богатите. С това той остава в общественото съзнание и всеки политик, който иска да прави някакви социални програми с парите на данъкоплатците, бива сравняван с него.

Да, ама не е баш така. Даже никак не е така…

Всъщност всеки, който се запознае с легендата за Робин Худ или прочете коя да е от по-известните книги, написани по нея, ще успее без усилие да забележи, че основните врагове на разбойника са принц Джон и шерифа на Нотингам.

Принц Джон е брат на краля и управлява докато той се върне от кръстоносен поход. Крал Ричард Лъвското сърце обаче е пленен от арабите, а брат му не иска да плати откупа, за да бъде той самият крал. Принц Джон според легендата е много зъл - първо защото иска да остави брат си да умре в плен и второ, защото съсипва народа с огромни данъци. За да събира тия непосилни данъци и да потушава с огън и меч народното недоволство от тях, той назначава своето вярно куче Шерифа на Нотингам (нещо като военен областен управител).

Именно срещу тях двамата се бори Робин Худ – той не краде от “богатите”, а причаква и обира бирниците на Джон и Шерифа, краде от правителството, което облага народа с данъци. И после Робин Худ връща тези данъци на хората.

Така че когато някой политик-популист се преструва на много загрижен за “народа”, а в същото време го скубе с данъци и ги харчи с широка ръка за “социални” програми, та да осигури преизбирането си, правилно е той да бъде сравняван със злия принц Джон и жестокия Шериф на Нотингам, а не с Робин Худ. Защото, въпреки захаросаната обвивка, и днес, както и тогава, събирането на данъци става под заплахата на оръжието – в лицето на полицията и съдебните органи на държавата, с които ще се срещне скоропостижно всеки човек от народа, който не плати това, което правителството е решило, че той му дължи.
цитирай
18. djem - Интересна е и историята за монасите през 15 век и 17 век и
27.03.2012 10:59
за тяхното мъчение,няколко монаси които не се поддали на окупацията на османците били убити - обесени и заклани. Добре ще е да научим повече за това.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: dalida
Категория: Регионални
Прочетен: 5734757
Постинги: 1100
Коментари: 4869
Гласове: 29226
Архив