Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.05.2012 14:49 - ЗАГАДКИТЕ НА ДРЕВНОСТТА (част 6 )
Автор: dalida Категория: История   
Прочетен: 12101 Коментари: 10 Гласове:
30

Последна промяна: 07.05.2012 16:57

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
                МОРЕПЛАВАНЕТО  ПРЕДИ  30 000  ГОДИНИ



                                 image.

триерата - трирема   - тези кораби  били най-често използваните кораби в античните флоти,  дълги 36 метра, широки 5, 80 метра. Седалките на гребците били наредени на три ката - на горния ред имало 31 гребци, наречени транити, на втория - 27 гребци /зигити/, а на най-долния ред - също 27 /таламити/.


Историците и археолозите признават мореплаването за един от най-старите белези на цивилизацията и нови археологически открития отдалечават непрекъснато назад във времето зараждането на това умение. Достатъчно е да споменем, че океанското мореплаване, каквото ни е познато днес, започва преди повече от 6000 години!
Всъщност археолози от Австралийския университет твърдят, че доказателства за развито мореплаване са пряко свързани с находките от човешки кости на възраст 30 000 години, открити в подводна пещера на тихоокеанския остров Ню Айрланд, западно от Папуа и Нова Гвинея. Учените предполагат, че хората са пристигнали на острова с лодка и не биха могли да използват никой от познатите сухоземни мостове.

Има неопровержими доказателства, че обитателите на Полинезия и Микронезия са прекосявали големи пространства с канута, преодолявайки три пъти по-големи разстояния от разстоянието между Африка и Америка и заселвайки тихоокеанските острови. Ако полинезийците и представителите на други цивилизации са могли преди хиляди години да преплават огромни разстояния, защо съвременните историци продължават да твърдят, че Христофор Колумб е първият мореплавател, прекосил Атлантическия океан?

Повечето от нас знаят за предположенията, че викингите са плавали с дългите си кораби до Гренландия и Лабрадор преди хиляда години, а постиженията на Лейф Ериксон отдавна са си спечелили признание. Но може ли да приемем сериозно много по-смелите предположения за ирландски монаси, плавали по крайбрежието на Северна Америка преди почти 2 000 години или за португалски и баски риболовци, за римски, гръцки и финикийски пътешественици, за еврейски рудокопачи от златните мини и за египетски търговци, пътували до Новия свят? Непреодолимо ли е пространството на Атлантическия океан? Едва ли. И в днешно време хората го прекосяват с гребни лодки, каяци и прости салове. Древните средиземноморски мореплаватели са разполагали с много по-съвършени съдове от каравелите на Колумб. Защо да мислим, че древните не биха предприели презокеанско пътешествие? Всъщност при второто си плаване до Новия свят Колумб споменава за открити останки от европейски кораб край остов Гуаделупа от групата на Малките Антили, владение на Франция.

Доказателства и факти:


Мнозина историци приемат с ентусиазъм доказателствата за древни пътешествия до Американския континент. През 1976 година при подводен риболов край скалистите брегове на Ила де Гобернадор в залива Гуананбара до Рио де Жанейро бразилският гмуркач Хосе Роберто Тейхера открива три напълно запазени римски амфори, които са служили за съхранение на вино. В района има останки от корабокрушение, някои от които датират от ХVI век. Тейхера съобщава, че мястото на находката е затрупано с парчета от глинени съдове и по-големи части от амфори.Бразилският археологически институт проявява голям интерес към намерените амфори и изпраща снимки в Смитсъновия институт в САЩ, където идентифицират амфорите като римски. Д-р Елизабет Лайдинг Уил от Класическия факултет в Масачусетския университет в Амхърст определя, че амфорите са от I-II в. пр. Хр. "... вероятно изработени в Куас, древното пристанище на Зилис (Дчар Джедит) на атлантическото крайбрежие в Мароко, югозападно от Танджер". Археологът д-р Мартин Понзих, правил разкопки в Куас, е съгласен с изводите на д-р Уил за мястото на производство на амфорите и ги датира от II в. пр. Хр. Американският археолог Робърт Маркс, специалист по подводни разкопки, като изследва мястото край Рио де Жанейро, където са открити амфорите, разкрива дървена конструкция в наносното дъно на залива. С помощта на сонар установява, че на мястото има останки от две корабокрушения - на кораб от ХVI век и на очевидно по-древен кораб, от който са изпаднали и амфорите.Но преди Маркс да успее да посети точно мястото на находката, започват неприятности. Бразилските власти не харесват идеята за потънал римски кораб край техния бряг, а Испания и Португалия все още спорят кой е откривателят на Бразилия. Маркс дори е обявен за италиански шпионин, изпратен да обере лаврите в полза на Рим. Бразилското правителство, очевидно подложено на дипломатически натиск, не дава разрешение на археолога да продължи подводните си изследвания и дори по-късно му забранява да посещава Бразилия завинаги.
Маркс смята, че откритият от него древен кораб може да се е отклонил от курса си по време на буря. Останки от римски кораби са намирани край Азорските острови в центъра на Атлантически океан. Както ще видим, много от контактите с американския континент първоначално се дължат на случайност. Само през миналия век са регистрирани около 600 принудителни преплавания на Атлантика, след като кораби и салове са отнесени от бури към американския бряг.В Латинска Америка са открити множество римски предмети. През 1961 година д-р Гарсия Пейон от университета в Халала открива в гробище край Мексико Сити голямо съкровище от римски украшения. Клипове за тоги (фибули) и римски монети са намирани често. На един плаж във Венецуела е открита керамична ваза с неколкостотин римски монети, датиращи от различни периоди - от управлението на Август до 350 г. сл. Хр. Находката се намира в Смитсъновия институт. Експертите от института твърдят, че не става въпрос за колекция на древен нумизмат, а по всяка вероятност за парични наличности на древен мореплавател, които са били скрити в пясъка или изхвърлени на брега от потънал кораб.

викингите:
image

Римляните не са толкова прочути като мореплаватели, колкото техния сериозен съперник, финикийците - друга велика сила в древността. През I в. пр. Хр. гръцкият географ Страбон пише, че " ... много по-прославени са пътешествията на финикийците, които малко след Троянската война изследват районите отвъд Херкулесовите стълбове*, като откриват непознати градове там и в централното либийско (африканско) крайбрежие. Веднъж, докато плавал край либийското крайбрежие, финикийски кораб бил отнесен от силни ветрове навътре в океана. След многодневно лутане без посока, бурята отнесла кораба към брега на голям остров, разположен много далеч на запад от Либия."
           Финикийците са познати от историята на Древния свят и като картагенци. Названията произлизат от имената на двете им главни колонии - Финикия и Картаген. До нас са достигнали откъси от древен документ, в който се описват подробно пътешествията им в Атлантическия океан след края на Троянската война около 1 200 г. пр. Хр. Но докъде все пак са стигнали те?
През 1872 година близо до Парайба в Бразилия е открит камък с финикийски надпис. Почти цял век находката е смятана за фалшификация, но през 1968 година Сайръс Гордън, декан на Факултета за средиземноморски изследвания в университета "Брандайс"*, обявява, че находката е автентична. В надписа се съобщава за финикийски кораб, който обхождал африканския бряг, но бил отнесен от буря до брега на Бразилия.

Всъщност и официално признатият откривател на Бразилия, Педро Алварес Кабрал, се опитва през 1500 година да обиколи Африка, но се отклонява от курса си и се озовава край бреговете на Южна Америка. Смята се, че той е нарекъл новооткритите земи Бразилия в чест на легендарния ирландски остров Хи-Бразил.
Според д-р Уил през 1972 година край Хондурас е открит картагенски кораб с товар от амфори. Дали е следвал постоянен търговски маршрут? Някои учени са убедени, че индианците толтеки всъщност са картагенци, които след поражението на Картаген в Пуническите войни напускат Средиземно море и се отправят към Западна Африка. Оттам мигрират до полуостров Юкатан в Мексико, където възстановяват цивилизацията си. По-късно са победени от ацтеките и така картагенските златни кюлчета попадат при ацтеките, а много по-късно се появяват и в Съединените щати като част от златото на Монтесума и "седемте златни града от Сибола".
Дори юдеите  са стигнали до американския континент. Надписи на архаичен иврит, открити край Лас Лунас в Ню Мексико, разказват най-вероятно за тяхното пътешествие и основаването на селище. Но съществуват доста различни становища за действителния смисъл на надписите дори и сред убедените в автентичността им. Около 734 г. сл. Хр. евреите търсят спасение от преследвания и отплават от владенията на Римската империя " ... за Калалус, една непозната земя".

Няколко години преди гореспоменатото събитие, а именно през 725 г. сл. Хр., седем архиепископи и 5 000 техни последователи бягат от маврите в Испания и отплават от португалското пристанище Порто Кале за остров Антилия. Те акостират на западния бряг на Флорида, както твърдят някои историци, и продължават навътре в сушата, където основават новия град Кале, превърнал се в днешния град Окала. Евреите от римските владения може би са узнали за португалското пристанище, отишли са до Порто Кале с надежда да получат отплаването от точни сведения за пътешествието. Попаднали на американския континент, те наричат новата земя Калалус, латинизиран вариант на наименованието Кале. Португалското пътешествие без съмнение е било известно на Колумб, който е вярвал, че ще намери потомците на бегълците на един остров. Може би си е мислил, че останките на европейския кораб, които е открил при второто си плаване до Новия свят, са от онова пътешествие.

В статията си "Египетски кораби и лодки" Мари Парсънс споменава: "Има доказателства, че първите дъсчени лодки в Египет са правени през периода на Старото царство. Те са използвани в погребалните ритуали. Наскоро четиринадесет такива лодки бяха открити в района на Абидос... Най-старата открита папирусова лодка... е намерена край Голямата пирамида в Гиза. Тя вероятно е прототип на лодките, които са правени в Египет още в преддинастическите епохи." Парсънс като че ли е убедена, че с такава лодка може да се плава само по Нил, но именно с откриването на голямата погребална лодка в каменна гробница край Голямата пирамида, светът може би се среща за пръв път с прекрасно запазен древноегипетски океански съд, с който може да се направи околосветско пътешествие. По корпуса на лодката отдолу ясно личат драскотини, които според експерти могат да са причинени само от коралов риф.Във връзка с възможните океански пътешествия на древните египтяни особено любопитни са упорито повтарящите се легенди за пътешествия до легендарната земя Пунт, откъдето се внасяли мехлеми, украшения и дори жирафи. Пътешествията до земята Пунт се предприемали още при царуване на Петата династия. Пътешествията на царица Хатшепсут от ХVIII-та династия са увековечени в серия от фризове на храма й Дейр ел-Бахари*.

Друга древна, плаваща из океаните цивилизация са били хетите, които са имали морски бази на територията на Ливан и на остров Кипър. Съществуват доказателства, че те са прекосявали Северния Атлантически океан, в района на Шетландските острови (земите Сет, както са ги наричали древните египтяни) и са стигали до Северна Америка, където в района на Големите езера, са добивали мед, по-точно на Кралския остров в Горното езеро, и са я превозвали обратно до Средиземно море.

В новата си книга британският историк Гевин Мензис споменава, че китайски мореплаватели са направили околосветско пътешествие през 1421 година. Той твърди, че китайците са изпращали много кораби с проучвателна мисия в Индийски, Тихи и Атлантически океан, като най-значимо е пътешествието на адмирал Чоу Ман през 1421 година Той достига Индия, обикаля източния бряг на Африка, прекосява Атлантика, заобикаля най-южния бряг на Южна Америка и през Тихия океан се завръща в Китай.
 Не само  португалците и Христофор Колумб са прекосили Атлантика през Средновековието,  всеки пътешественик от по-ранни епохи би могъл да го стори, при положение че разполага с подходящ кораб. Всъщност прочутата карта на Пири Рейс в истанбулския музей "Топкапъ" свидетелства, че Атлантическият океан е бил проучван много преди "светилата" от ранното Средновековие да обявят, че земята е плоска. Картата на Пири Рейс изобразява западното крайбрежие на Северна и Южна Америка и голяма част от Антарктида, и е съставена само няколко години след първото пътешествие на Колумб до Новия свят. Тъй като тя е копирана от по-стари карти, някои от които, изглежда, са били притежание на португалците, Колумб вероятно е носил по-старо копие със себе си.

съвпадения  или закономерност

 
  *  В Помпей са открити рисунки на ананаси. Ананасите произхождат от американския континент. И така, имаме глинена глава от Помпей (Рим) и американски ананас в Помпей, и са от една и съща епоха. Има и още едно интересно събитие. Част от евреите, които вдигат голямото въстание срещу Римската империя (края на I в. сл. Хр.), бягат в пустинята, където и измират. В пещерите облеклата им са се запазили отлично, дори цветовете са съхранени. Изледване на багрилата показва, че е използвана кошинила, която се произвежда от вид листни въшки, живеещи по кактусите. Кактусът е американско растение. Този, както и множество други факти, се нуждае от допълнително проучване, но вероятният отговор засега е съществуването на предколумбови контакти. Търгували ли са в онези времена с багрила? Финикийците (името им означава "пурпурен") са търгували с пурпур, приготвен от вид миди. В Америка местното население добива същото багрило от подобен вид миди. Този факт е омаловажен с обяснението: испанците са ги научили. Но радиоизотопният тест с въглерод С-14 показва, че става дума за багрила, използвани през 200 г. пр. Хр. Дали този продукт е представлявал търговски интерес? Със сигурност. Голямото разстояние се компенсира от малкото тегло и обем, и високата цена на суровините. Багрилата са изключително подходящо търговско перо.

  *   През бронзовата епоха древните са пътували до далечни земи да търсят метали: мед, калай, сребро, злато. Южната част на Нова Англия е била богата на медна руда. И там има множество надписи, каменни колони, огромни камъни, поставени върху по-малки, големи каменни камери. Всички тези находки приличат на находките в Европа от бронзовата ера или мегалитната епоха и вероятно са със същия произход,това се е случило още през 2500 и дори 3000 г. пр.Хр.

  *   После откриха африканско растение, отглеждано в Америка около 7 000 г. пр. Хр.(Lagenaria siceraria, вид кратуна),хората  вероятно  са прекосявали Атлантика още преди 15 000 години. Знаем с голяма доза сигурност, че пътешествията и значителната размяна на растения и животни са факт, че търговията е твърде вероятна и заселването - възможно.

  *   В книгата "Хората от Азия", написана през 1947 година от д-р Харолд Гладуин  е класическа атака срещу академичната изолационистка догма и именно в тази книга е изкован терминът "Фуди Дуди"* - иронично обръщение към самодоволните учени с докторска титла, които, седнали на високите си академични кресла, постановяват кое е правилно и кое не в науката история.

  *   Правото на глас:  И тогава корабните екипажи обикновено са били конгломерат от различни националности. Това е било полезно в много отношения, а моряци, които са знаели различни езици и са познавали географски региони, непознати на другите членове на екипажа, са били много ценени. Както ще видим по-нататък, пиратите са били изключително демократична и егалитарна общност. Докато сегрегацията и кастовата система са съществували при много народи, на борда на кораба нещата са различни. Преобладава равенство по отношение на расата, вярата или обществено положение на сушата - имат значение само способностите, талантът и сръчността. Колкото и невероятно да звучи, началата на демокрацията се зараждат на борда на пиратските кораби.




Гласувай:
31


Вълнообразно


1. alexs - "Древните средиземноморски ...
07.05.2012 15:57
"Древните средиземноморски мореплаватели са разполагали с много по-съвършени съдове от каравелите на Колумб. " Едва ли е така - каравелите на Колумб са били задвижвани от вятъра за разлика от древните, за които е трябвало гребци! Древните финикийци са обиколили Африка! Римляните не са били много добри мореплаватели и не са прекосили океана!
А викингите вероятно са достигнали бреговете на Канада и през ранното средновековие със сигурност са заселили Гренландия иИсландия! Те са били много добри мореплаватели за своето време!
цитирай
2. rouzy - Финикийците били не само предприемчи.....
07.05.2012 17:45
Значителен принос в историята на мореплаването имали финикийците, жители на малки градове-държави, разположени на източния бряг на Средиземно море.
През второто хилядолетие пр. н. е., финикийският флот изиграл важна роля в средиземноморието. Финикийците били не само предприемчиви търговци, но и пирати.
цитирай
3. rouzy - Историята мълчи.
07.05.2012 17:49
Чела съм за Ватиканската библиотека...и въображението ми рисува невероятни картини!

Доколкото знам там се съхраняват много важни и ценни трудове,които не бива да попадат в ръцете на обществеността!

Съхраняват се легендарните трудове на Галилей,сред които,може би,и митичната "Diagramma"!А лично,според мен,там се съхраняват и доказателствата за предколумбовите пътешествия и мореплаване по света.Все пак папата е имал власт на цяла Европа - имал е всички римски,елински,келтски и т.н. доказателства за развито мореплаване.А преди дни откриха доказателство,че такова мореплаване има възраст над 100 000 години!!!

Източник: http://indigota.com/index.php?topic=2910.0#ixzz1uCBLRaam
цитирай
4. djem - Историците и археолозите признават мореплаването за един от най-старите белези на цивилизацията......
07.05.2012 18:52
Корабоплаването край западния бряг на Черно море от праисторически времена до завладяването на тези земи от римляните беше водещата тема в изследванията на проф. Михаил Лазаров (1934-2006). В книгата са застъпени основни аспекти на тази сложна тема: ролята на потъналите праисторически селища по Западното Черноморие в морската история на древния Понтийски и Средиземноморски свят; еволюцията на котвите от каменна тежест до котва с щок; локализацията и произходът на древните пристанища по Левия Понт; основните типове кораби в древността – търговски и бойни; особеностите на морските пътища и промените в търговския трафик в тези води през различните епохи.
цитирай
5. djem - Неандерталците са изръшквали моретата 50 000 годин......
07.05.2012 18:55
Неандерталците са изръшквали моретата 50 000 години преди съвременните хора. Според ново изследване на екип от учени от гръцкия Университет в Патра, нашите изчезнали предци са били много напред в мореплаването. Георгиос Ферентинос, който е ръководител на екипа от изследователи, смята, че неандерталците са обикаляли моретата преди 100 000 г. пр. н. е.
Неандерталецът (Homo neanderthalensis) е изчезнал вид човек, живял в Европа и Западна Азия в епохата на средния палеолит, който е между 130 000 и 14 000 г. преди новата ера. До неотдавна повечето учени разглеждаха неандерталците като подвид Homo sapiens, но сега учените са единодушни, че неандерталецът се различава съществено от съвременния човек, с когото се е развивал успоредно като отделен вид. Двата вида хора вероятно споделят общ предшественик, но неандерталецът не се вписва в еволюционната теория като пряк предшественик на съвременния човек. А според гръцката теория той е превъзхождал Homo sapiens по уменията в корабоплаването.
цитирай
6. kozme - Останки от кораби
07.05.2012 20:54
От 517 до 1066 г. различни племена на викингите напускат родните си земи и предприемат походи — от Винланд до Биармия и от Каспийско море до Северна Африка. Някои от тях завоюват земи в Средна и Източна Европа, и се заселват завинаги там. Шведските викинги пътешестват на изток и са споменавани в древноруски и византийски източници под името варяги. Норвежките и датските викинги се придвижват основно на запад и са известни от латински източници под името нормани......
цитирай
7. kozme - .........на територ.....
07.05.2012 20:55
На територията на днешна Дания и останалите скандинавски страни се заселват ловуващи племена още в края на последния ледников период (35 000 - 11 000 пр.н.е.). През Античността, този район е населяван от племена от германската група, а римските легиони не успяват да достигнат тези земи заради гъстите гори, суровия климат и свободолюбивите обитатели (но римляните проникват в Германия). След разделянето на Римската империя и Великото преселение на народите, някои от старите племена са изтласкани от други, например от англите и ютите, които се преселват с кораби от Дания в Британия, а даните, дошли от изток, се заселват в земите на британците, откъдето идва и наименованието на Дания. Някои скандинавски племена се придвижват на запад, заедно с готите, заради нахлуващите от изток варварски орди на хуните. Знае се, че племето на тимберните преминава хиляди километри през Източна и Централна Европа, докато се засели в Дания.
цитирай
8. ezitura - финикийците - друга велика сила в древността.
07.05.2012 21:08
Картаген - градът, който символизира величието на древните финикийци, е създаден през 814 г. преди Христа в Западното Средиземноморие, днешен Тунис. Според легендата той бил основан от сестрата на цар Тир - Елиса, и още самото му название (на финикийски Карт-Хадашт, което означава "нов град") предричало бляскаво бъдеще. Не след дълго Картаген станал столица на финикийската държава. Градът възприел от старите селища традициите на мореплаването и търговията, а неговото разположение в сърцето на Средиземноморието създавало прекрасни условия за развитието му.
Към края на второто хилядолетие преди Христа финикийците имали вече своето място в историята с изнамирането на азбуката и с бурното развитие на корабоплаването. Юдейската Тора, както и древногръцките "Илиада", "Одисея" (плюс други писмени паметници) свидетелстват за забележителните пътешествия на финикийските мореплаватели и за огромните богатства, придобити по време на търговските експедиции, най-вече през походите до страната Тартес, разположена в Южна Испания..........
цитирай
9. atil - Нашите далечни предци - булгарите ...
09.05.2012 13:06
Нашите далечни предци - булгарите са имали силно развито корабоплаване и по южния маршрут, през Гибралтар са достигали до Централна Америка. Това не е толкова трудно на практика стига да знаеш какво правиш..А те са имали силна навигация и умения да се ориентират както в безбрежната степ ,така и в открито море.Много по-труден е северния маршрут, през Северния Атлантик, заради бурите и насрещния вятър. Булгарското присъствие и принос за културите в Централна Америка са решаващи, докато останалите подвизи на разни мореплаватели са инцидентни и самоцелни.Днес нарочно заради тази публикация тук, препечатах един материал от руския си блог. Там има графики и на булгарски кораби. Викингския тип кораб е прототип на булгарския - кочи((леки кораби,които са били предвижвани през прагове и от река до река дори по суша).Не са се осланяли само на гребане ,но са ползвали платна,но които са им служели само при попътен вятър.Имало е и тежки кораби- бейнек и сибаш. Ползвали са най-добрия материал по онова време(по-добър и от ливанския кедър) а именно иглолистното дърво - лиственица, което расте и днес в тайгата на Североизточна Европа.
И в по-късно време съчетавали морските и речните пътища, но във флота служили - скандинавци и славяни най-вече.Но имало прибалтийци и булгари също. Показателно е че запорожските казаци ,като булгарски и таврически наследницибили на "ТИ" с корабоплаването и успешно противодействали на турци и генуезци в Черно и дори Средиземно море!
цитирай
10. atil - Когато навремето четох за извес...
09.05.2012 19:38
Когато навремето четох за известния полярен изследовател Фритьоф Нансен, изключително бях впечатлен от начина по който конструирал кораба си(конструкция като орехова черупка ,която издържала на натиска на ледовете). С такъв кораб можел да презимува в полярните ледове на океана.И пролетта след разтопяването им да продължи ...Това той научил от старците по северното крайбрежие на Норвегия.Няколко месеца се губил нататък и след като се завърнал поръчал дървен материал от лиственица, и показал на корабните майстори скица на корпуса на кораба който иска да бъде построен.Кораба го кръстил "Фрам" а по-късно го предоставил на Амундсен за експедицията му в другото полукълбо-южното.
Спомних си за тези неща преди десетина години когото четях летописите от Волжка България, че булгарите и норвежците окрили и основали в дълбока древност още Северния морски път.През устието на Печора,българите стигали по-късно и до столицата си Болгар и до Новгород(Галидж) и Киев също.Зимуванията в замръзналите води не били новост за тях а за лиственицата и корабите "учкаек" вече дори не се учудвах толкова.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: dalida
Категория: Регионални
Прочетен: 5734780
Постинги: 1100
Коментари: 4869
Гласове: 29226
Архив