Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Архив
Постинг
01.07.2010 09:30 - БЪЛГАРИТЕ (част 11)
Автор: dalida Категория: Лични дневници   
Прочетен: 25168 Коментари: 20 Гласове:
18

Последна промяна: 09.04.2015 13:08

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
                  
БЪЛГАРСКИЯТ    ФОЛКЛОР

     
Човек е толкова голям, колкото са делата му! 

          

                 
Български ритми, български тактове.
При българите е прието да се използва термина "фолк", което означава национална народна музика.

Българите са древен народ, който е съставен от различни етноси, племена установили се да живеят постоянно на българската територия. Затова българските ритми и народна музика е толкова богата на мотиви и танци на основата на фолклорната ни музика.

Имаме си шопски мотиви в народната ни музика, имаме си странджански мотиви  в фолклорната ни музика, имаме си тракийски мотиви в народната ни музика имаме и още: родопски ритми, северняшки ритми,
  
Имаме си неравноделни тактове- двувременни, три временни, пет временни, шест временни, имаме си прости и сложни ритми, имаме си най - различни хора, в зависимост от обитаваната земя, обреди и традиции, всеки национален ритъм носи своите белези като: право хоро - 2/4
  дунавско хоро, трите пъти - тракийски ритми, хорото - Бучимиш, чирпанско хоро, шопско хоро, петрунино хоро - 12/16 неравноделен такт, копаница   или  ганкино хоро - 11/8  или 11/16, еленино хоро - 7/8,  пайдушкото хоро - 5/8 и т. н. 

По времето на социализма в България се беше настанило едно твърдение, че българите са малка освободена и спасена нацийка  без  минало и за в бъдеще тази нацийка трябва да стане част от комунистическия елитен свят, където всички нации ще са равни. 

Една подробност за етническата музика, дошла в България по време на турското робство.  В българските земи по това време идват циганите / през 15 век /,когато османо - турските завоеватели довеждат циганите от Египет, за да им служат и да ги развличат, за развлечението на пашите, турските велможи, спасии и кадии. Тъй като циганите били много мързеливи, турците ги научили за свирят на техните инструменти и да пеят техните песни - маанета. Така циганите станали прочути музиканти и танцьори. Приели турската музика и я усвоили до най - тънките мотиви, те по - късно считали вече, че тази музика е тяхна национална.  Тъй като циганите като народ били мързеливи и неуки, господарите им ги причислили към най - долните прослойки на обществото и ги наричали -" чалга". От тук и днес  чалга музиката рекламирана от Пайнер студиата, навлезе и завладя най - невинното младо и неопитно в житейска област поколение от тинейджъри между 12 и 18 годишни младежи.  Тази музика не се наложи в другите държави, защото нашите съседи си имат национален фолклор и не се поддават на чужди влияния.

В историята на България никъде е се споменава за  тази епоха - мохамеданско - циганската.

В историята ни се отделя място на:
 - Новокаменната епоха.
-  На бронзовата епоха.
 - На тракийския период
 - На елинския период
 - На османския период и
 - На българския период - който обхваща средновековието.

Никъде по света няма такова вандалско отношение на младите българи - тинейджърите към националната  народна музика на държавите, освен в България.

Тук в България младостта се е "облякла" в "чалга" и нищо друго не я интересува.
Влияе се от "силиконовата мода, за пример взима чалга - певиците, държанието, неската им култура и облеклото им са критерии за поведение на днешните тинейджъри. По -лесно е да се приравниш към чалгаджиите, защото те не се влияят от морал и национални светини, за тях е по - важно - просто да им е весело.

Затова в по - голямата си част българското общество отделя  "чалгаджиите", от културата на българите родолюбци. 
Българската национална народна музика звучи даже и в космоса. 
Нашата народна музика се харесва в цял свят, така както българските кюфтета и шопсата ни салата.


image
ПИРИНСКА  НОСИЯ.

image
РОДОПСКА НОСИЯ

image
ШОПСКА НОСИЯ.

Носиите също имат своето минало. 
Хубава си ни е народната музика. аз си я харесвам. А вие?

Отношението към фолклора в българската наука и култура се отличава с някои особености. Обичайно под фолклор в България се разбира онази част от традицията, свързана с аграрните времена на обществото, която съдържа форми на творчество, които могат да се определят като художествени. Става дума за музика и народно изкуство и най-вече за песента и танца, за словесния фолклор в цялото му многообразие - от приказката до пословицата и поговорката - и за пластичното изкуство, което откриваме най-вече в шевицата, в каменната пластика, в дърворезбата, в изображенията върху хляба и др.

В своята цялост това творчество се развива до втората половина на 19 в. и се възприема от българската наука като класически фолклор на българите, които имат специфично място в балканската и европейската духовна традиция. От средата на 19 в. се наблюдава промяна в българския културен модел чрез утвърждаването на автономната художествена култура - литература, музика, театър и др. - който на всички етапи от своя развой съдържа и един постоянен интерес към фолклора.
 
От тогава до днес се пораждат и променят други фолклорни форми, които се свързват в най-общ план с градската традиция в едно общество, което има свой път в модерния свят.





Гласувай:
19



Следващ постинг
Предишен постинг

1. tina05 - Права си в нещата, които казваш. ...
01.07.2010 09:45
Права си в нещата, които казваш.
Само с едно не съм съгласна:
"Тази музика не се наложи в другите държави, защото нашите съседи си имат национален фолклор и не се поддават на чужди влияния."
Спомни си за сръбския турбо-фолк /който беше забраняван у нас/, за румънската "народна" музика.
Може би само гърците имат съвременна музика, която звучи автентично и "фолк".
Просто не съм съгласна да се вменява това чувство у българите, че са по-недостойни от съседите си.
Но за красотата и богатството на българския фолклор си права. Към него трябва да се обърнем в тези тежки времена, за да пречистим душите си и силата на духа си.
цитирай
2. hristo27 - Чалгата никога няма да замести х...
01.07.2010 10:47
Чалгата никога няма да замести хубавата българска народна музика!
Усмихнат ден! :))))))))))
цитирай
3. marley - За българския фолклор.
02.07.2010 09:42
Имам информация, че българите парви са открили танците върху жарава, играели са ги много преди някой да им даде име. Нестинарите чрез танца благославяли Слънцето и животът изобщо през времето в което са живяли. И днес танцът на нестинарите означава същото.
Българските обреди и традиции: - нестинари, кукери, коледари, лазари, кушии, мартеници - между другото единствената страна, която прави мартеници сме ние българите, създадени още от много древни времена.
Освен това единствените в света ние българите имаме толкова разнообразна народна музика и ритми. Турците имат неравноделни тактове в маанетата и кючеците, гърците -в сиртакито и кючеците, но като нашите хора в неравноделни сложни тактове, никъде няма.
цитирай
4. анонимен - Чалгата не е българска народна музика,
07.07.2010 10:29
защото използва чужди мотиви в основата си. Всички ритми са взети от циганско - турския фолклор, който няма нищо общо с прабългарския или тракийския фолклор.
Студио "Пайнер" тогава, когато наложи този стил, използва времето, когато българите нямаха пари за хляб и българската култура беше в застой. Тогава циганите се наложиха и чрез музиката си узорпираха българските "младежи", щракайки с пръсти и кълчейки бедрата да докажат на политиците, че "вижте ги - българите, много са добре и не им пука, че са бедни". Така "пайнер" завладя музикалния пазар и май още го владее, всичката чалга промени такта - от кючеци в рап - гюбеци, че и в диско аранжименти се навряха. Ама, к,во да са праи! Беден народ - бедна държава!
цитирай
5. анонимен - Фолклора е мярка за културата и душевния свят на един народ
26.10.2010 23:48
Югославия и Румъния си съперничаха по цигания,сега България май ги изпревари.Държавата се оказа с такъв "елит" и той дава тон за песен.Трябваше да падне съветската диктатура, за да лъсне на показ истинският им уродлив вътрешен духовен мир...В един друг постинг стана дума за еврейското число седем/което пък те го наследили от тенгрианството/,та се сетих за един евреин,който загина мистериозно с един джет на морето.Илко Ешкенази,вечна му памет,та той казваше така: "Една маймуна ,колкото по-нависоко се качва,толкова по-вече и лъсва червения задник..."
Някога Възраждането почнало,когато българина се замогнал материално,но по-посока на духа,за духовна свобода и независимост...Може би мизерията ражда невежество а невежеството-мизерия.Може би на някои им е изгодно да е така.Иначе защо го направиха и допуснаха да стане?!
Атил
цитирай
6. анонимен - НЕ виждам да си засегнал ИСТОРИЯТА на БЪЛГАРСКАТА НАРОДНА МУЗИКА!!!
27.01.2011 02:31
Научих неща, коиот не знаех за произхода на чалгата и произхода на циганите като цяло.
Виждам, обаче че и ти НЕ си запознат/а с ИСТОРИЯТА на БЪЛГАРСКАТА НАРОДНА МУЗИКА, защото нищо конкретно не е споменато за нея!
И да, българската народна музика е повлияна малко, но НЕ от турската и циганската музика в частност, а от близко-източната и арабската музика. Това е станало още в самото й формиране, много преди да се появи чалгата. Който е запознат професионално с българската народна музика знае как звучат ладовете - Хиджаз и Макам-хиджаз. Те се използват, макар и рядко в българската народна музика и точно те са повлияни от близко-източната култура. Тези ладове и много други се изучават в часовете по българска народна музика в музикалните училища в България, каквото училище аз съм завършил.
Самото название "чалга" от турски значи или музичка или определена група музикалени инструменти с, които се изпълнява този вид музика.

Мисълта ми от всичко това е, не да защитавам чалгата, а бих помолил авторът/ката на материала да се поразрови из дебелите учебници по БЪЛГАРСКА НАРОДНА МУЗИКА и да запознае младежта с нейната ИСТОРИЯ!

Нашата музика наистина е уникална като звучене и разнообразие на метруми, независимо от къде е повлияна. Тя въздейства на чужденци, които нито знаят къде е България, нито знаят български език, но музиката много ги впечатлява.

Да не забравяме също, че много чалга хитове са взаимствани, крадени от сръбската и гръзката музика. Койот е слушал оригиналите ще ме разбере, та не е само турската и циганската.

Работата се базира на това, че на Балканския п-ов има много нации разположени на малка площ и всички те имат общи черти като бит, култура и т.н. Циганите ги оставям настрана те нямат държава и езика им е близък на турския.
цитирай
7. анонимен - Историята на българската музика е дълга
20.02.2011 00:34
затова сега ще я обхвана с няколко поста от 1 до 10.
цитирай
8. анонимен - Тракийската народна музика.
20.02.2011 00:38
Тракия
Тракия заема географския регион на Тракийската низина. Най-вече заради различия в танцовия фолклор обикновено бива поделена в две подобласти - Западна Тракия (Пловдивско и Пазарджишко) и Източна Тракия - Турция и анадола.

цитирай
9. анонимен - Северна България
20.02.2011 00:39
Северна България
Северняшка фолклорна област обхваща Северо-западна България. Географски областта включва две подобласти – Дунавска хълмиста равнина (без Добруджа) и северната част на Старопланинската система. Границите на областта се очертават на север от Дунава, на юг от Стара планина, на запад от сръбската граница и на изток от Добруджа.

цитирай
10. анонимен - Шоплука.
20.02.2011 00:40
Шоплук
Шопска фолклорна област включва западната част от Средногорието (Софийското поле и Витоша) и Краище. Включва в себе си две основни подобласти - Тесен Шоплук (Софийско, Пернишко, Брезнишко) и Широк Шоплук.

цитирай
11. анонимен - Пиринско
20.02.2011 00:41
Пиринско
Пиринската фолклорна област обхваща земите на Пирин планина.

цитирай
12. анонимен - Странджа планина и странджанският край.
20.02.2011 00:44
Странджа
Странджанската фолклорна област се намира на изток от Тракийската област до Черно море, на север се простира до Добруджа, а на юг до границата ни с Турция. И музикалният фолклор на Странджа е доста характерен и различим от другите, в следствие на което много изследователи я разглеждат като отделна фолклорна област.

цитирай
13. анонимен - И най - дългите песни това са родопските песни.
20.02.2011 00:46
Родопи
Родопската фолклорна област съвпада с географската област Родопи.

цитирай
14. анонимен - Добруджа - видове хора и ръченици
20.02.2011 00:47
Български народни танци
Добруджанска област

Варненско хоро
Ръченик
Сборенка
Ръка
Опас
Панделаш
Куцата
Сей сей боб
Данец
Джоката
цитирай
15. анонимен - Пиринска и Родопска области
20.02.2011 00:49
Пиринска област

Ширто
Гинка
Арап
Испайче
Малишевско хоро
Тежко хоро
Мелнишко хоро
Джонгурица
--------------------------------
Родопска област

Сворнато хоро
Минка
Бачовско хоро
Йенино хоро
цитирай
16. анонимен - Българските народни инструменти са различни и са:
20.02.2011 00:52
Български народни инструменти
В българската народна музика се използват пет основни народни музикални инструменти: гайда, кавал, гъдулка, тамбура и тъпан. Други характерни за отделните фолклорни области инструменти са тарамбука, дудук, овчарска свирка, двоянка, окарина, хармоника, цафара, бръмбазък, медни звънци/чанове/, зурна и др. Някои от инструментите са характерни за почти цялата територия на България, а други са съсредоточени в определена фолклорна област. Така например тарамбуката и зурната са характерни само са пиринската фолклорна област (зурната дори само в Петричкия район), хармониката само за добруджанската фолклорна област, бръмбазъка за шопско, чановете за Родопите, цафарата за северозапада и т.н. Материалите, от които са произвеждани тези инструменти, са най-често дърво, кожа, волски или конски косъм при някои струнни инструменти, метал при бръмбазъка и чановете, глина при окарината. Хармониката има по-сложно устройство и е направена от повече материали. Повечето от народните инструменти са духови (кавал, гайда, дудук, овчарска свирка, двоянка, окарина, цафара, зурна). Към струнните се причисляват гъдулката (струнни лъкови), както и тамбурата и бръмбазъка (струнни дърпащи), а към ударните - тъпан, тарамбука и чанове. Двоянката е двугласен инструмент. Хармониката в Добруджа наподобява акордеон, но в десния мануал вместо клавиши има бутони. Подробно описание на инструментите ще намерите в разделите за отделните фолклорни области.

цитирай
17. dalida - Фолклорът - малко са хората, които са запознати с него.
23.02.2011 04:01
е това, с което България се гордее в цял свят.
Но, едно е важно, а именно - да помним традициите си и да ги " тачим" т.е.....

Българската календарна и семейна обредност заедно с всичко друго съдържа един основен мотив - брачната тема и един основен персонаж - тези, на които предстои брак. Забележително е, че зимната обредност извежда на преден план обредните дружини на неженените момци, които на 24 декември (6 януари) след полунощ започват своя обреден път от дом в дом, образувайки чети, наречени коледари или сурвакари, които пеят цикъл венчални песни със сложно митично съдържание. Техен аналог са пролетните момински обреди и най-вече т. нар. лазарки - момински обредни групи със свой репертоар, наситен с трагични мотиви. В този контекст богата е българската маскарадна обредност, която изключва карнавала в неговия западноевропейски вариант. Дълбока ритуализация на взаимодействието между половете откриваме и в такива древни форми на общ труд като седенките и тлаките, в жетвата или в пищните празнични хороводи, особено ярки в дните, означени като Великден и Гергьовден. Що се отнася до жизнения цикъл на човека, тук основното е една обредност, свързана с раждането на човека, разгърната сватбена празничност, обединена от фигурата на невястата и сложна погребална обредност, която продуцира и по-нататъшното развитие на култа към мъртвите.

цитирай
18. dalida - Българските приказки са най- прекрасното изкуство, което притежаваме
23.02.2011 04:05
Що се отнася до разказвателното изкуство, българската приказка съдържа наред с интереса към вълшебното и една богата битова сюжетика, противопоставяща богатия и бедния, хитрия и глупавия и наситена с неподправен и първичен хумор. Основният хумористичен герой в българската традиция е Хитър Петър, който е в специфично съперничество с познатия в един много широк евразийски ареал Настрадин Ходжа. Българинът има усет за легендарното, свързано най-често със старозаветна образност и притежава живо чувство за историческото предание, съхранено в топонимията. Границата на историческата памет на българина във фолклора е 14 в. - падането под турско робство и заедно с това отвъд тази граница идват митични представи за водни бикове, заровени съкровища и пр., които отново напомнят за далечните основи на българската фолклорна култура.

цитирай
19. dalida - До тук коментариите идват като добро попълнение
23.02.2011 04:12
към темата. Благодаря на анонимните допълнителни данни за бълг. фолклор.
Темата е с много дълга история. Но, аз съм спокойна, че в печата има достатъчно информация, която може да задоволи и най - претенциозният читател. Затова няма да се впускам в подробности.
цитирай
20. aquilla - Поздравления за хубавия постинг
28.05.2011 10:29
желая Ви всичко най-хубаво!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: dalida
Категория: Лайфстайл
Прочетен: 6156693
Постинги: 1101
Коментари: 4873
Гласове: 29446
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031