Блогрол
Постинг
19.04.2011 10:17 -
" МАРИЯ СЕЛЕСТЕ"
Автор: dalida
Категория: Лични дневници
Прочетен: 13720 Коментари: 20 Гласове:
Последна промяна: 09.04.2015 11:06
Прочетен: 13720 Коментари: 20 Гласове:
32
Последна промяна: 09.04.2015 11:06
КОРАБЪТ ПРИЗРАК
ИСТОРИЯТА на бригантината "Мария Селесте"
Мария Селесте била 282 тонна бригантина (вид търговски кораб). Завършена през 1861 г., първоначално плавала под името "Амазон" на Спенсър Айлънд, Нова Скотия, Канада. Смятало се, че корабът носил лош късмет, защото първият капитан починал още в началото на първото пътуване с нея. По-късно в Английския канал претърпяла сблъсък с друг съд. След тези злополуки корабът преживял няколко добри години. През 1867 след като преживява и изключително мощно буря, преминава в ръцете на американци, които правят значителни промени по корпуса и през 1869 я пускат на вода под името "Мария Селесте".
На 5 Ноември 1872, под командването на поредния капитан - Бенджамин Бригс, в Стейтън Айлънд Мария Селесте била натоварена с 1,701 бъчви търговски алкохол (с цел подсилването на италиански вина) и потеглила за Геноа, Италия.
В кораба имало 10 човека: капитана, 7-членен екипаж, съпругата и две - годишната дъщеря на капитана. Преди да отплават от Ню Йорк, капитан Бригс се срещнал със стар приятел, Дейвид Морхаус от Нова Скотия, който бил капитан на канадския търговски кораб Дей Грация, също бригантина. По време на разговора се оказало, че двамата имат сходни маршрути през Атлантическия Океан, пролива Гибралтар, и после -- Средиземноморието.Дей Грация напуснала пристанището в Ню Йорк приблизително 8 дена по-късно.
Тук започва мистирията около Мария Селесте.
На 5-ти Декември 1872 , източно от Азорските острови членове на екипажа на Дей Грация забелязали кораб, дрейфуващ по течението в развълнуваните води. Платната му били леко разкъсани.
Приближавайки се, видели, че това бил Мария Селесте, но нямало и помен от екипажа. Няколко човека от Дей Грация, се качили на борда на Мария Селесте. Там те забелязали, че корабът бил доста наводнен.
Всички документи за кораба липсвали, с изключение на капитанския дневник. Корабния часовник не работел, компаса бил съсипан, а секстанта и морския хронометър липсвали.
Единствената спасителна лодка също липсвала. Имало дебело въже, здраво завързано за кораба, но краят му бил протрит и се носел във водата зад кораба. Товарът от 1 701 бъчви бил в наличност и непокътнат, като при разтоварването в Геноа се оказало че 9 бъчви са празни. От мирисът който излъчвали, се оказало че са били пълни с висок процент спирт ( алкохол).
На борда имало запаси от годна храна и прясна вода за около 6 месеца, а личните принадлежности на екипажа и всичките им ценности били непокътнати. Изглежда корабът бил зарязан на бързо. Нямало следи от борба, нито от каквото и да е било насилие.
Образувало се следствие във Вице-Адмиралския Съд в Гибралтар за да се установят обстоятелствата около Мария Селесте и за да се определи награда за хората от Дей Грация, които спасили товара.
При детайлното проучване на кораба не били открити каквито и да е поражения по корпуса, кърмата, кила и кормилото – те били в пълна изправност. Единственото което направило впечатление на следователите била дълбока цепка в едно от перилата на парапета, вероятно от брадва, но пък нямало подобно оръжие на борда.
Нямало данни за пиратсво, или престъпление, нито за бунт, борба или насилие. В края на краищата, екипажа на Деи Грация бил възнаграден за спасяването на товара, но само с 1/6 от застраховката на кораба и товара, което за времето си не било много, и което навежда на мисълта, че властите не са били напълно убедени в невинността на екипажа от Дей Грация.
ПРЕДПОЛОЖЕНИЯТА:
През изминалите век и половина, много теории са предлагани като обяснение на мистерията.
1 Една от теориите е , че Мария Селесте е била жертва на пирати, а екипажа убит и изхвърлен през борда. Но това изглеждало невероятно, имайки в предвид, че нито ценностите на екипажа, нито бъчвите са били взети от кораба. На борда не е имало следи от борба или кражба.
2. Някои смятат, че екипажа на Дей Грация са убили тези от Мария Селесте и после са изфабрикували историята за призрачния кораб за да си осигурят наградата за спасяването на товара. Това не е невъзможно, но е също доста съмнително, тъй като не е имало следи от борба, а и не са липсвали ценностите на екипажа. Освен това Мария Селесте отплавала повече от седмица преди Дей Грация, и би трябвало от Грация изобщо да не са ги настигали.
3.Възможно е Мария Селесте да е попаднала в буря. Вероятно водата е започнала да навлиза през борда, което е принудило екипажа да напусне със спасителната лодка мислейки, че кораба потъва. Корабът е намерен с много по-голямо количество вода отколкото е обикновено, и все пак недостатъчно, че капитанът да евакуира екипажа. Интересното е, че по време на инцидента, в района не е докладвано за лошо време, включително бури.
4. На моряците е известен един спицефичен атмосферен феномен, известен като "убийствена/чудовищна вълна". Под такъв тип вълна се разбира необичайно високи вълни за даден момент,които се появяват от никъде и изведнъж. За разлика от цунамито - което се причинява от земетръс, движи се с висока скорост и се надига с приближаване към брега - чудовищната вълна изглежда се надига в дълбоки води или където редица фактори се скупчват, напр. силни ветрове и бързо течение (вероятно се дължи на резонанс). Така или иначе звучи невероятно екипажът да е избрал лодката пред кораба при такава ситуация.
5.Най-правдоподобна теория – опасност от взрив на кораба заради бъчвите.Девет бъчви с алкохол били намерени празни. Точно те били правени от червен дъб, а не като останалите от бял. Червеният дъб е по-порест и по този начин по-уязвим към течове, като течащите бъчви биха причинили натрупване на изпарения в трюма. Ако не са добре затворени, бъчвите биха могли да се търкат една в друга, и от триенето може би течността е изтекла,бавно. Опасността от изтичане на спирта и впоследствие на това газовете да се възпламенят,на принципа " шампанско в бутилка", макар и слаба,теорията, е напълно възможно да паникьоса екипажа. Още повече, че на кораба е била жената и малкото дете на капитана.
6. И последната теория която сякаш изглеждала най-вероятна, е теорията че корабът бил залят от огромна вълна, която изхвърлила на борда на кораба огромен калмар или октопод. Екипажът се паникьосал и на мига напуснал кораба, оставяйки всичките си ценности на него.
СЛУХОВЕТЕ:
А сега основното твърдение на екипажа на Дея Грация, което не било взето в предвид в съдебните протоколи и било отхвърлено поради липса на доказателства - според капитана на Дея Грация, когато той се качил на борда на Мария Селесте, по палубата имало различни раковини, много вода. Един от моряците показал захвърлена капитанска шпага на пода в трюма, с черна кръв по нея и парче пипало, което изглежда принадлежало на гигантски калмар. Следствието и съдът изискали пипалото, но открилият го моряк заявил, че го е запазил и имал намерение да го продаде. Малко по-късно морякът умрял от треска във Франция и така съдбата на пипалото останала неразкрита. Това навежда на мисълта, че корабът може би е бил нападнат от гигантски калмар.
Най-вероятно някоя от теориите е вярна, но до ден днешен историята на кораба-призрак си остава една неразкрита мистерия
източник - " История на морските легенди и катастрофи".
http://www.book.store.bg/p5576/misteriite-na-artyr-klark-sajmyn-uelfeyr-dzhon-feyrli.html
http://spletnik.ru/blogs/vokrug_sveta/27666_nasledniki_letuchego_gollandca
ИСТОРИЯТА на бригантината "Мария Селесте"
Мария Селесте била 282 тонна бригантина (вид търговски кораб). Завършена през 1861 г., първоначално плавала под името "Амазон" на Спенсър Айлънд, Нова Скотия, Канада. Смятало се, че корабът носил лош късмет, защото първият капитан починал още в началото на първото пътуване с нея. По-късно в Английския канал претърпяла сблъсък с друг съд. След тези злополуки корабът преживял няколко добри години. През 1867 след като преживява и изключително мощно буря, преминава в ръцете на американци, които правят значителни промени по корпуса и през 1869 я пускат на вода под името "Мария Селесте".
На 5 Ноември 1872, под командването на поредния капитан - Бенджамин Бригс, в Стейтън Айлънд Мария Селесте била натоварена с 1,701 бъчви търговски алкохол (с цел подсилването на италиански вина) и потеглила за Геноа, Италия.
В кораба имало 10 човека: капитана, 7-членен екипаж, съпругата и две - годишната дъщеря на капитана. Преди да отплават от Ню Йорк, капитан Бригс се срещнал със стар приятел, Дейвид Морхаус от Нова Скотия, който бил капитан на канадския търговски кораб Дей Грация, също бригантина. По време на разговора се оказало, че двамата имат сходни маршрути през Атлантическия Океан, пролива Гибралтар, и после -- Средиземноморието.Дей Грация напуснала пристанището в Ню Йорк приблизително 8 дена по-късно.
Тук започва мистирията около Мария Селесте.
На 5-ти Декември 1872 , източно от Азорските острови членове на екипажа на Дей Грация забелязали кораб, дрейфуващ по течението в развълнуваните води. Платната му били леко разкъсани.
Приближавайки се, видели, че това бил Мария Селесте, но нямало и помен от екипажа. Няколко човека от Дей Грация, се качили на борда на Мария Селесте. Там те забелязали, че корабът бил доста наводнен.
Всички документи за кораба липсвали, с изключение на капитанския дневник. Корабния часовник не работел, компаса бил съсипан, а секстанта и морския хронометър липсвали.
Единствената спасителна лодка също липсвала. Имало дебело въже, здраво завързано за кораба, но краят му бил протрит и се носел във водата зад кораба. Товарът от 1 701 бъчви бил в наличност и непокътнат, като при разтоварването в Геноа се оказало че 9 бъчви са празни. От мирисът който излъчвали, се оказало че са били пълни с висок процент спирт ( алкохол).
На борда имало запаси от годна храна и прясна вода за около 6 месеца, а личните принадлежности на екипажа и всичките им ценности били непокътнати. Изглежда корабът бил зарязан на бързо. Нямало следи от борба, нито от каквото и да е било насилие.
Образувало се следствие във Вице-Адмиралския Съд в Гибралтар за да се установят обстоятелствата около Мария Селесте и за да се определи награда за хората от Дей Грация, които спасили товара.
При детайлното проучване на кораба не били открити каквито и да е поражения по корпуса, кърмата, кила и кормилото – те били в пълна изправност. Единственото което направило впечатление на следователите била дълбока цепка в едно от перилата на парапета, вероятно от брадва, но пък нямало подобно оръжие на борда.
Нямало данни за пиратсво, или престъпление, нито за бунт, борба или насилие. В края на краищата, екипажа на Деи Грация бил възнаграден за спасяването на товара, но само с 1/6 от застраховката на кораба и товара, което за времето си не било много, и което навежда на мисълта, че властите не са били напълно убедени в невинността на екипажа от Дей Грация.
ПРЕДПОЛОЖЕНИЯТА:
През изминалите век и половина, много теории са предлагани като обяснение на мистерията.
1 Една от теориите е , че Мария Селесте е била жертва на пирати, а екипажа убит и изхвърлен през борда. Но това изглеждало невероятно, имайки в предвид, че нито ценностите на екипажа, нито бъчвите са били взети от кораба. На борда не е имало следи от борба или кражба.
2. Някои смятат, че екипажа на Дей Грация са убили тези от Мария Селесте и после са изфабрикували историята за призрачния кораб за да си осигурят наградата за спасяването на товара. Това не е невъзможно, но е също доста съмнително, тъй като не е имало следи от борба, а и не са липсвали ценностите на екипажа. Освен това Мария Селесте отплавала повече от седмица преди Дей Грация, и би трябвало от Грация изобщо да не са ги настигали.
3.Възможно е Мария Селесте да е попаднала в буря. Вероятно водата е започнала да навлиза през борда, което е принудило екипажа да напусне със спасителната лодка мислейки, че кораба потъва. Корабът е намерен с много по-голямо количество вода отколкото е обикновено, и все пак недостатъчно, че капитанът да евакуира екипажа. Интересното е, че по време на инцидента, в района не е докладвано за лошо време, включително бури.
4. На моряците е известен един спицефичен атмосферен феномен, известен като "убийствена/чудовищна вълна". Под такъв тип вълна се разбира необичайно високи вълни за даден момент,които се появяват от никъде и изведнъж. За разлика от цунамито - което се причинява от земетръс, движи се с висока скорост и се надига с приближаване към брега - чудовищната вълна изглежда се надига в дълбоки води или където редица фактори се скупчват, напр. силни ветрове и бързо течение (вероятно се дължи на резонанс). Така или иначе звучи невероятно екипажът да е избрал лодката пред кораба при такава ситуация.
5.Най-правдоподобна теория – опасност от взрив на кораба заради бъчвите.Девет бъчви с алкохол били намерени празни. Точно те били правени от червен дъб, а не като останалите от бял. Червеният дъб е по-порест и по този начин по-уязвим към течове, като течащите бъчви биха причинили натрупване на изпарения в трюма. Ако не са добре затворени, бъчвите биха могли да се търкат една в друга, и от триенето може би течността е изтекла,бавно. Опасността от изтичане на спирта и впоследствие на това газовете да се възпламенят,на принципа " шампанско в бутилка", макар и слаба,теорията, е напълно възможно да паникьоса екипажа. Още повече, че на кораба е била жената и малкото дете на капитана.
6. И последната теория която сякаш изглеждала най-вероятна, е теорията че корабът бил залят от огромна вълна, която изхвърлила на борда на кораба огромен калмар или октопод. Екипажът се паникьосал и на мига напуснал кораба, оставяйки всичките си ценности на него.
СЛУХОВЕТЕ:
А сега основното твърдение на екипажа на Дея Грация, което не било взето в предвид в съдебните протоколи и било отхвърлено поради липса на доказателства - според капитана на Дея Грация, когато той се качил на борда на Мария Селесте, по палубата имало различни раковини, много вода. Един от моряците показал захвърлена капитанска шпага на пода в трюма, с черна кръв по нея и парче пипало, което изглежда принадлежало на гигантски калмар. Следствието и съдът изискали пипалото, но открилият го моряк заявил, че го е запазил и имал намерение да го продаде. Малко по-късно морякът умрял от треска във Франция и така съдбата на пипалото останала неразкрита. Това навежда на мисълта, че корабът може би е бил нападнат от гигантски калмар.
Най-вероятно някоя от теориите е вярна, но до ден днешен историята на кораба-призрак си остава една неразкрита мистерия
източник - " История на морските легенди и катастрофи".
http://www.book.store.bg/p5576/misteriite-na-artyr-klark-sajmyn-uelfeyr-dzhon-feyrli.html
http://spletnik.ru/blogs/vokrug_sveta/27666_nasledniki_letuchego_gollandca
И още за Луната и нейните мистерии (Косм...
Управление на Дневна сигнализация на ко...
Плазмената материя
Управление на Дневна сигнализация на ко...
Плазмената материя
и трудно ще бъдат разбулени.
Поздрав за интересния отново постинг.
Валя
цитирайПоздрав за интересния отново постинг.
Валя
Екипажът на Дей Грация не е имал версия "Октопод", "окървавената" сабя е открита от гибралтарския корабен инспектор Джон Остин. Още тогава от консулството на САЩ в Гибралтар са провели научни изследвания и са доказали, че "кръвта" е ръжда. Но тези данни идват много по-късно, година след изследването за причините.
цитирайТази книжка ми беше настолна години наред. Беше на баща ми, а аз бях още тийнейджърка и буквално се биехме кой да я чете. :))
Дори не мога да изброя колко пъти съм чела историята за "Мария Селеста" и интересното е, че не ми умръзваше да си чета пак и пак.
И като видях постинга ти, направо подскочих. :))
Често казано съм приятно изненадана да попадна отново на тази история.
цитирайДори не мога да изброя колко пъти съм чела историята за "Мария Селеста" и интересното е, че не ми умръзваше да си чета пак и пак.
И като видях постинга ти, направо подскочих. :))
Често казано съм приятно изненадана да попадна отново на тази история.
4.
ezitura -
мистериите
20.04.2011 00:35
20.04.2011 00:35
Теориите за обяснение на инцидента варират от спиртни изпарения, до паранормална активност като извънземни, морско чудовище и Бермудския триъгълник. Мария Селесте, често се описва като класически случай на кораб-призрак, тъй като е открита изоставена без никакво явно обяснение. Сякаш екипажът се е преселил в отвъдното без следа и изведнъж.
цитирай
5.
ezitura -
Комисията по разследванията установила,че...
20.04.2011 00:52
20.04.2011 00:52
Резултатите от комисията по разследването насърчили властите в столицата Вашингтон да инструктират всички консули и офицери по техните пристанища да докладват за всеки, който отговаря на описанието на Бригс или другите членове от екипажа на Селесте. Също така, липсващите предмети (секстанта, хронометъра, и двете помпи) били обявени за издирване. Никой не открил нищо. Били разпитвани и местни жители от различни пристанища, но никой не знаел нищо.
цитирай
6.
ezitura -
и пак с измама
20.04.2011 00:56
20.04.2011 00:56
Последният капитан и собственик на Мери Селест, моряк на име Паркър, не успявайки да извлече никакви приходи от кораба, корабокруширал умишлено в Карибско Море на 3 януари, 1885, в опит да извърши застрахователна измама. Планът се провалил, понеже корабът не успял да потъне, след като бил „пуснат“ през Рошелския риф. После Паркър се опитал да го подпали, но дори след пожара корабът не потънал.
Последвалото разследване установило измамата и Паркър умрял в ареста от неизвестни причини докато чакал делото си. Обгорялата и разбита Мери Селест била оставена да изгние в морето.
цитирайПоследвалото разследване установило измамата и Паркър умрял в ареста от неизвестни причини докато чакал делото си. Обгорялата и разбита Мери Селест била оставена да изгние в морето.
morningstar1 написа:
Тази книжка ми беше настолна години наред. Беше на баща ми, а аз бях още тийнейджърка и буквално се биехме кой да я чете. :))
Дори не мога да изброя колко пъти съм чела историята за "Мария Селеста" и интересното е, че не ми умръзваше да си чета пак и пак.
И като видях постинга ти, направо подскочих. :))
Често казано съм приятно изненадана да попадна отново на тази история.
Дори не мога да изброя колко пъти съм чела историята за "Мария Селеста" и интересното е, че не ми умръзваше да си чета пак и пак.
И като видях постинга ти, направо подскочих. :))
Често казано съм приятно изненадана да попадна отново на тази история.
--------------------------------------
Има ли обяснение в книгата за причината Мери Селесте да бъде изоставен така нелепо?
kapito написа:
:)
Браво за псотинга!
Браво за псотинга!
------------------------------
Постинга наистина ли ти харесва?
golden написа:
при гласуването - не отброява правилно, при отчитането на прочелите - също.
Поздрави за интересния постинг!
Поздрави за интересния постинг!
-------------------------
но, какво да се прави - компютъра не е човек. може да сгреши по компютърски.
golden написа:
Екипажът на Дей Грация не е имал версия "Октопод", "окървавената" сабя е открита от гибралтарския корабен инспектор Джон Остин. Още тогава от консулството на САЩ в Гибралтар са провели научни изследвания и са доказали, че "кръвта" е ръжда. Но тези данни идват много по-късно, година след изследването за причините.
------------------------------
Интересно!
ezitura написа:
Теориите за обяснение на инцидента варират от спиртни изпарения, до паранормална активност като извънземни, морско чудовище и Бермудския триъгълник. Мария Селесте, често се описва като класически случай на кораб-призрак, тъй като е открита изоставена без никакво явно обяснение. Сякаш екипажът се е преселил в отвъдното без следа и изведнъж.
----------------------------------------
Явно, теориите са доста.
ezitura написа:
Последният капитан и собственик на Мери Селест, моряк на име Паркър, не успявайки да извлече никакви приходи от кораба, корабокруширал умишлено в Карибско Море на 3 януари, 1885, в опит да извърши застрахователна измама. Планът се провалил, понеже корабът не успял да потъне, след като бил „пуснат“ през Рошелския риф. После Паркър се опитал да го подпали, но дори след пожара корабът не потънал.
Последвалото разследване установило измамата и Паркър умрял в ареста от неизвестни причини докато чакал делото си. Обгорялата и разбита Мери Селест била оставена да изгние в морето.
Последвалото разследване установило измамата и Паркър умрял в ареста от неизвестни причини докато чакал делото си. Обгорялата и разбита Мери Селест била оставена да изгние в морето.
---------------------------------
Както при историята на Титаник, измамите са се "практикували" за извличане на печалби. Ето един пример за необятната алчност на хората още от древността.
yotovava написа:
и трудно ще бъдат разбулени.
Поздрав за интересния отново постинг.
Валя
Поздрав за интересния отново постинг.
Валя
--------------------------------------
Може би е по-добре да си остане мистерия.
golden написа:
при гласуването - не отброява правилно, при отчитането на прочелите - също.
Поздрави за интересния постинг!
Поздрави за интересния постинг!
------------------------------
Важното за мен е: много читатели и много коментари. Другото е един плюс - приятна придобивка.
Opitax da sloja pal4e nagore..no ne se polu4i! Ne mi ot4ita!!
Blagodarq za interesniqt misteriozen posting!!
absoliutno ni6to ne bqx 4ela za tova..:(((
цитирайBlagodarq za interesniqt misteriozen posting!!
absoliutno ni6to ne bqx 4ela za tova..:(((
Броячът на палците е развален от предната седмица. Пак някой си е оставил "сръчните " ръчички, та сега да му берем срама. Получава се двойно отчитане, иден път отгоре при заглавието, втория път долу при гласуването.
цитирайИнтересна история,бях чувал името,но не бях запознат.Може и да е свързано с летящите чинии,някои говорели за гигантски октопод...
цитирайОсобенно легендите, разпостраняват се като приказни истории. А следотърсачите нямат точен отговор. Някои писатели- фантасти мислят че причината е октопод, други - мислят че е гигански калмар, трети - мислят че е огромна вълна. Странното е че няма никакви следи от екипажа, а капитанът е бил заедно със съпругата си и дъщеря си на борда. и за "Летящият холандец" се говорят какви ли не историйки, някои от тях дори са страшнички.
цитирайВ тях макар и не много често, но винаги има частица истина и това ми е достатъчно да си правя изводите. Когато научния свят няма обяснение за нещо, той го причисля
ва към мистериите, загадките или фантастиката. Пък и писателите, длъжни са да притежават фантазия, за да привлекат вниманието на читателя. Така се разпостраняват легендите и приказките.
цитирайва към мистериите, загадките или фантастиката. Пък и писателите, длъжни са да притежават фантазия, за да привлекат вниманието на читателя. Така се разпостраняват легендите и приказките.
djem написа:
В тях макар и не много често, но винаги има частица истина и това ми е достатъчно да си правя изводите. Когато научния свят няма обяснение за нещо, той го причисля
ва към мистериите, загадките или фантастиката. Пък и писателите, длъжни са да притежават фантазия, за да привлекат вниманието на читателя. Така се разпостраняват легендите и приказките.
ва към мистериите, загадките или фантастиката. Пък и писателите, длъжни са да притежават фантазия, за да привлекат вниманието на читателя. Така се разпостраняват легендите и приказките.
---------------------------------------------------------------------------------
правилно си прецинила, писателите са длъжни да имат фантазия, за да им се продават книгите.
Поздрави!
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. zaw12929
12. getmans1
13. stela50
14. bosia
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. zaw12929
12. getmans1
13. stela50
14. bosia
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. vidima
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. vidima
9. ambroziia
10. donkatoneva
Най-активни
1. sarang
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69